تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با وجودی که حدود سه ماه تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده، عده‌ای مشغول برنامه‌ریزی تبلیغات انتخاباتی‌شان هستند، تعدادی نیز برنامه‌های تازه‌ای در حوزه انتخاباتی خود دنبال می‌کنند که قبلا خبری از آن‌ها نبود و البته برخی نمایندگان که قبلا پای ثابت دوره‌های مختلف مجلس بوده‌اند هم می‌گویند اگر لازم باشد و دوستان حزبی و البته مردم بخواهند آماده شرکت در انتخابات هستند که شواهد نشان می‌دهد در هر شکل آن‌ها که بعضا از اعضای شاخص قوه مقننه هستند به یکباره کرسی‌ها را خالی نخواهند کرد؛ چراکه این کار را نه به مصلحت خود و جریان‌های سیاسی رایج در کشور می‌دانند و نه از لحاظ منطق سیاسی و یارگیری گروهی این امکان را فراهم می‌بینند.

علی لاریجانی رییس مجلس نهم که قریب به اتفاق اعضای تحت ریاست او آماده حضور در انتخابات می‌شوند اخیرا در اظهارنظری اعلام کرده که هنوز برای حضور در این دوره مجلس تصمیم نگرفته و در پاسخ به سوالی در این زمینه به این جمله اکتفا کرد که " هنوز وقت هست"!

به نظر می رسد او در حال بررسی دو گزینه انتخابی است یکی کاندیداتوری از حوزه تهران که عموم احزاب و گروه‌های سیاسی درآن لیست حداکثری می دهند یا کاندیداتوری از قم که پایتخت مذهبی کشور و محل تمرکز و نفوذ سیاسی علما و روحانیون و یکی از جریانات صاحب قدرت کشور است؛ حوزه‌ای که در دوره نهم مجلس توانست با حمایت علما و فقهای آن وارد بهارستان شده و بر کرسی ریاست تکیه بزند.

در گفت‌وگوهای کوتاه خبرنگار ایسنا با حدود 60 نماینده فعلی دیگر بهارستان یا برخی نزدیکان این نمایندگان تقریبا هیچ کدام از آن‌ها از حضور در انتخابات دوره دهم امتناع نکرده و اغلب در حال آمده شدن هستند.

براساس این گزارش اشخاصی همچون غلامعلی حداد عادل گفته که تابع نظر شورای اصولگرایان است و اگر آن‌ جمع به این برسد که در انتخابات مجلس دهم کاندیدا شود حتما می‌آید و در غیر اینصورت اصراری برای آمدن ندارد.

محمدرضا باهنر همچنان در حال بررسی و تفکر است و حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، اسماعیل کوثری، علی‌اصغر زارعی ، بیژن نوباوه و حسین طلا که در این دوره نماینده تهران هستند حضور یا حضور نیافتنشان در این عرصه هنوز نامعلوم است و در حال تصمیم‌گیری هستند.

حسین مظفر نیز در این باره می‌گوید: در انتظار آرایش جناح‌های سیاسی است.

و محمد سلیمانی هم ابراز می‌کند آمدن و نیامدنش دست خودش نیست.

ابراهیم آقا محمدی نماینده خرم‌آباد هم در پاسخ به اینکه کاندیدا می شود یا خیر می‌گوید:‌ "چو فردا رسد فکر فردا کنند".

البته در این میان امیر حسین قاضی‌زاده نماینده مشهد و کلات ابراز می‌کند: به دلیل هزینه‌های کمرشکن انتخاباتی برای حضور دچار تردید شده ؛ چرا که در برآورد اولیه 200 میلیون تومان باید هزینه انتخابات کند.

در همین حال حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رییس جبهه پایداری و مدرس اخلاق مجلس، احمد توکلی نماینده تهران، محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان، محمدرضا تابش نماینده اردکان،‌ غلامرضا اسداللهی نماینده تربت جام،‌ تایباد و باخرز، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت، غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت، محمدعلی پورمختار نماینده بهار و کبودرآهنگ، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و راور، رحیم زارع نماینده آباده، مصطفی افضلی‌فرد نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین، حسین آذین نماینده رفسنجان و انار، ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و سیاهکل، سیدمرتضی حسینی نماینده قزوین، مسعود پزشکیان نماینده تبریز، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا نماینده نیشابور، عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد، عوض حیدرپور نماینده شهرضا و دهاقان، جعفر قادری نماینده شیراز، سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری، لاله افتخاری نماینده تهران، عباس پاپی زاده، نماینده دزفول، امیرخجسته نماینده همدان، موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد، دخیل عباس زارع‌زاده، نماینده مهریز، موئد حسینی‌صدر نماینده خوی، رمضانعلی سبحانی‌فرنماینده سبزوار، نادر قاضی پور نماینده ارومیه، مهدی دواتگری نماینده مراغه، علی ایرانپور، نماینده مبارکه ، احمد امیرآبادی نماینده قم، حلیمه عالی نماینده زابل، امیر عباس سلطانی، نماینده بروجن، زمانیان دهکردی نماینده شهرکرد، عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان، مجید جلیل سرقلعهنماینده لردگان، بهروز نعمتی نماینده اسدآباد، علیرضا سلیمی نماینده محلات، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان، جدگال ، محمد مهدی مفتح نماینده همدان نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد که از مجلس پنجم تا مجلس نهم از دو حوزه انتخابیه قزوین و تهران در مجالس شورای اسلامی حضور داشته نیز آنطور که از شواهد و نقل قول‌ها پیداست در صحنه انتخابات پیش رو حضور قطعی خواهد داشت؛ او خود را شخصیت جامع‌الطرفینی می‌داند که تقریبا در دو جریان سیاسی کشور و حتی در دولت اعتدال صاحب نفوذ است. شاهد این ادعا هم میانجی‌گری‌های او در بحث استیضاح چند وزیر دولت یازدهم از جمله در بحث استیضاح وزیر علوم و وزیر نیرو است که او از طرفین استیضاح دعوت کرد و توانست موضوع را در چند جلسه ختم به خیر کند.

در این میان چهره هایی همچون ضرغام صادقی نماینده شیراز می‌گوید"دوست دارم وظیفه خود را انجام دهم و اگر مردم اعتماد کنند امتناع نمی‌کنم اما اگر افراد صالح‌تر و کارآمدتری باشند ترجیح می‌دهم این افراد وارد شوند" و حتی چهره‌ای مثل مهدی کوچک‌زاده هم که اخیرا از سمت نمایندگی استعفا داده بود می‌گوید: حضورم بستگی به این دارد که دوستان انقلاب چقدر خوشحال و دشمنان چقدر ناراحت می‌شوند.

حال این سوال مطرح می‌شود که معیار ارزیابی کارنامه نمایندگان چیست؟ آیا انگیزه داشتن برای خدمت به ملت برای حضور در قوه مقننه کافی است یا نمایندگان مردم نیازمند توانمندی‌ها و خصوصیاتی بیش از اینها هستند؟

به نظر می‌رسد سه ماه باقی مانده برای انتخابات پیش رو بهترین فرصت برای رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی است که با نقد صحیح و دور از مصلحت اندیشی‌های حزبی به بررسی کارنامه نمایندگان فعلی براساس شرح وظایف مجلس و بررسی آثار حضور آنها در دوره آتی یا پیشنهاد جایگزینی کاندیداهایی توانمندتر در صورت لزوم بپردازند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی