تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

امروز صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پردرآمد شناخته می شود، صنعتی که می تواند با سرمایه گذاری کمتر نسبت به بسیاری از صنایع دیگر، درآمد پربارتری را عاید هر منطقه ای کند.
این صنعت از نظر اقتصادی سبب ایجاد اشتغال،رفع بیکاری و افزایش درآمد می شود، اما با وجود ظرفیت های بسیار در شیروان مغفول مانده است.یکی از ظرفیت های مهم شیروان در صنعت گردشگری وجود روستاها و مناطق گردشگری فراوان با جاذبه های چشم نواز است که می تواند پذیرای بسیاری از گردشگران باشد و درآمد سرشاری را نصیب روستاییان کند و در رفع بیکاری کمک شایانی کند اما نبود زیرساخت های لازم برای ماندگاری مسافران و گردشگران امری است که باید مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار گیرد.روستاهای زوارم، اوغاز و اسطرخی به عنوان سه منطقه نمونه گردشگری شیروان در کنار روستاهایی مانند قلجق، گرماب، گلیان و مناطق گردشگری  مانند گلیل و سد بارزو می توانند صنعت گردشگری یک شهر را متحول کنند اما تاکنون و به دلیل نبود زیرساخت های لازم و مکان های اقامتی هیچ اتفاق خاصی در حوزه گردشگری این محل ها به وقوع نپیوسته است.
به جرات می توان گفت در هیچ کدام از این مناطق گردشگری مراکز اقامتی و نیز مراکز پذیرایی و خدماتی مانند رستوران و فروشگاه  ایجاد نشده است مسئله ای که سد بزرگی در مقابل استفاده از ظرفیت صنعت گردشگری در این مناطق و ماندگاری مسافران در آن است.
یکی از شهروندان  با بیان این که اهمیت صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، می گوید: حتی با حضور مسافران و گردشگران در مناطق گردشگری شیروان چیزی عاید مردم این شهرستان نمی شود.
«سبحانی» می افزاید: در حال حاضر در مناطق گردشگری شیروان هیچ گونه امکاناتی برای ماندگاری مسافران دیده نشده است.
وی اظهارمی دارد: در صورتی که محل های اقامتی برای مسافران ایجاد شود به فراخور آن فروشگاه های عرضه محصولات مختلف و نیز مراکز خدماتی دیگر شکل می گیرد که باعث ایجاد اشتغال و درآمد برای شهروندان خواهد شد.
یکی از اهالی روستای گلیان نیز با اشاره به جاذبه های این روستا برای مسافرانی که وارد آن می شوند، می گوید: به دلیل نبود مراکز اقامتی و خدماتی چرخه گردشگری کامل نمی شود و مسافران به گردشی حداکثر یک روزه قناعت می کنند.
«هوشمند» ادامه می دهد: نبود مراکزی به منظور اقامت مسافران گاهی اوقات باعث حضور آن ها در باغ های شخصی روستاییان می شود که این مسئله باعث وارد شدن خساراتی به باغداران می شود و مشکلاتی را به همراه دارد.
یکی دیگر از شهروندان که سرمایه گذاری در این حوزه را مفید می داند، اظهار می کند: همکاری لازم با دستگاه های متولی این امر وجود ندارد و سنگ های زیادی در مقابل پای سرمایه گذاران قرار دارد که همین موضوع رغبت برای سرمایه گذاری در این بخش را از بین می برد.
وی که تمایلی به ذکر نامش ندارد، تصریح می کند: کاغذبازی های فراوان و زمان بر بودن استعلامات و بعضا نبود زیر ساخت های لازم مانند راه و ارتباطات مناسب سرمایه گذار را از حضور در این عرصه پشیمان می کند.وی با اشاره به وجود مناطق اکو توریستی و مناطق طبیعی متنوع و نیز جاذبه های تاریخی و فرهنگی متنوع در شهرستان اظهار می دارد: توسعه زیر ساخت ها و فراهم کردن امکانات برای جذب گردشگر و ماندگاری بیشتر مسافران با توجه به قرار گیری استان در مسیر زائران امام هشتم (ع) باید مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد.
در همین ارتباط رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان سهم روستاها و مناطق نمونه گردشگری شیروان را از محل های اقامتی و خدماتی واقع در روستاها صفر بر می شمرد و ادامه می دهد:  در حال حاضر هیچ گونه مکان اقامتی و خدماتی در روستاها و مناطق گردشگری شیروان نداریم.
«محمد سیاح» البته استقبال سرمایه گذاران را در این حوزه خوب می داند و می افزاید: مسئله زمان بر شدن استعلامات، روال اداری طولانی و موانعی که به دلیل تغییر کاربری بر سر راه سرمایه گذار وجود دارد باعث شده تاکنون شیروان از داشتن این ظرفیت محروم باشد و سرمایه گذاران از ادامه پیگیری ها منصرف شوند.
 وی با اشاره به کمپی که در ابتدای دره زوارم توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساخته شده است ،می گوید: برای تکمیل و بهسازی این پروژه 100 میلیون تومان از محل اعتبارات سفر رهبری تخصیص یافته است که بعد از انجام اقدامات مربوطه عملیات عمرانی و بهسازی آن آغاز خواهد شد.وی با بیان این که اقامتگاه های بوم گردی می تواند گزینه مناسبی هم برای سرمایه گذاری و هم برای توسعه گردشگری اکوتوریسم در شهرستان باشد، تصریح می کند: در قالب طرح اقامتگاه های بوم گردی تسهیلات با نرخ ارزان به سرمایه گذاران و روستاییانی که می خواهند منازلشان را در اختیار گردشگران قرار دهند پرداخت می شود که این مسئله به همان دلایلی که اشاره شد تاکنون در شیروان مغفول مانده است.


نویسنده : امین عوض زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی