تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

امروز دوشنبه پنجم تیرماه، مصادف با عید سعید فطر سفری کوتاه به روستای گلیان داشتیم که در ادامه با تصاویری این سفرنامه را مرور می کنیم. در روز عید فطر در سرتاسر روستاهای دهستان گلیان این رسم معمولا وجود دارد که صبح نزدیک ساعت 6، صدای اذان مساجد به گوش می رسد و اهالی جهت برپایی و اقامه نماز عید سعید فطر راهی محل برگزاری نماز می شوند. در گلیان دو مکان برای برگزاری نماز وجود دارد یکی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) واقع در شهرک تازه تاسیس گلیان و دیگری در مدرسه ابتدای در جوار مرقد بابا توکل گلیانی.

ما برای خواندن نماز عید، امروز به مسجد امام حسن مجتبی (ع) رفتیم در طی مسیر واقعا تفاوتهای در شهرک گلیان احساس می شد. درب اکثر منازل سنگ فرش شده بود و خیابان ها و کوچه های منتهی به مسجد آسفالت و جدول بندی شده بود برای من که دو ماهی بود که به گلیان نیامده بودم این تغییرات مرا به وجد اورده بود.

در طی مسیر رسیدن به مسجد اهالی از عملکرد فرمانداری شهرستان شیروان و بنیاد مسکن بسیار  راضی بودند و برای آنها دعای خیر می کردند و می گفتند که عملکرد خوب دولت و مسولین شایسته اش در شهرستان، در این ایام باعث شده تا ما متوجه نشویم که آب آشامیدنی ما از طریق تانکر تامین می شود. به مسجد امام حسن مجتبی (ع) رسیدیم و در آنجا نماز عید فطر که به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عسگری برگزار شد شرکت نمودیم. بعد از برگزاری نماز و روبوسی و تبریک به یکدیگر ، زکات فطریه خود را به صندوق فطریه مسجد انداختیم.

در گلیان معمولا بعد از پایان نماز عید فطر رسم است که افطاری می دهند

معمولا افطاری روز عید متشکل از فطیر گردو، ماست و پنیر، سبزی، شیرینی و چای و ... است.

 

بعد از پایان مراسم افطاری و نماز عید، از دیگر رسوم اهالی گلیان ، دید و بازدید از بزرگان فامیل و زیارت آرامگاه باباتوکل و قبور و مزار شهدا است. ما نیز به تقلید نیکو از گذشتگان به سمت بخش قدیمی گلیان روانه شدیم.

در طی این مسیر، اهالی خون گرم گلیان هر جا که فردی را که برای اولین بار در روز عید می دیدند، به او عید را تبریک و قبولی طاعات را برای یکدیگر از خدا طلب می کردند.

در ادامه تصاویری از برگزاری افطاری در مساجد سادات گلیان و امام حسین (ع) گلیان  نشان داده شده است که آقای حسین سلیمیان این تصاویر را برای ما از طریق تلگرام ارسال کرده اند.

از تمامی دوستان عزیز خواهش می شود نظرات خود را برای این وبسایت ارسال نمایند، برای ارسال تصاویر خود، جهت درج در سایت گلیان نیوز می توانید از طریق شماره 09361369811 تصاویر خود را برای ما تلگرام نمایید.

نظرات  (۱)

۰۶ تیر ۹۶ ، ۰۷:۲۲ محسن اباذری
سلام ،واقعا عالی بود ،سپاس از زحمات شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی