تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

رجبعلی خبیری عضو شورای اسلامی روستای گلیان و شهرک گلیان بیان کرد که قدمت روستای گلیان بیش از هزار سال است و دلیل آن را می‌توان وجود مقبره بابا توکل جلیانی (این دانشمند و منجم به نقل از مطلع الشمس اولین کلیدار کعبه بوده است) دانست.

در زمان رژیم پهلوی (دهه‌ی 40 شمسی) این روستا دارای مدرسه، درمانگاه با پزشک دائمی، برق ( این برق با موتور برق تأمین می‌شد که اکثر روستاها از این نعمت محروم بودند) بوده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان جنگ تحمیلی مردم انقلابی روستای گلیان که دارای فرهنگ غنی اسلامی بودند برای دفاع از ایران اسلامی به سوی میدان جنگ روانه شدند. به‌طوری‌که در عملیات کربلای 4 و 5 از روستای گلیان که جمعیتی در حدود 170 خانوار داشت 100 رزمنده به جبهه اعزام شد.

روستای گلیان دارای علمای دینی بزرگی مانند حاج شیخ ابراهیم نصیری بود که وجودش برای روستا برکت داشت. وجود چنین علمای باعث شد در روستا گلیان مراسمات عزاداری و اعیاد به‌طور صحیح و منظم برگزار گردد.

گلیان دارای سه مسجد در روستای گلیان، دو مسجد در حصار گلیان و یک مسجد در شهرک گلیان و یک بقعه متبرکه است. وجود این مساجد بیانگر فرهنگ غنی دینی در روستا است که این عامل سبب شده در گلیان معتاد کم داشته باشیم.

مراسمات عزاداری در گلیان هم در دهه‌ی محرم و هم در دهه‌ی صفر (از اربعین تا شهادت امام رضا ) به‌طور دائم برگزار می‌گردد که به‌ندرت در سایر روستاهای شهرستان شیروان یافت می‌شود. از آداب و رسومی که در گلیان برای همه مشهود است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

*تا دعای سفره خوانده نشود کسی سفره را ترک نمی‌کند.

*در گلیان هنوز کوچک‌ترها و بزرگ‌ترها جایگاه خود را حفظ کرده‌اند، در همه‌ی مجالس احترام بزرگ‌ترها حفظ می‌شود.

خبیری اقدامات شورای اسلامی گلیان بدین‌صورت بیان کرد:

با توجه به اینکه لوله‌کشی آب در گلیان مربوط به زمان طاغوت بود، در همین دوره جدید شورای اسلامی لوله‌کشی‌های آب را تعویض کرد.

مقبره باباتوکل را در سال 93 بازسازی نمود.

همچنین به دلیل اینکه روستای گلیان بافت فرسوده اعلام شده بود و این عامل سبب می‌شد تا در گلیان گازرسانی انجام نشود، روستا را با کمک مسئولین از حالت بافت فرسوده خارج کردیم.

همچنین با پیگیری شورای اسلامی دستگاه گیرنده دیجیتال نصب و آنتن دهی تلفن همراه در روستا تقویت شد.

خبیری با طرح این سؤال که نمی‌دانم علت این‌که روستای گلیان، به‌عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب و از طرفی به‌عنوان بافت فرسوده معرفی می‌گردد چیست؟ بیان کرد به نظرم این یک تناقض است. آیا تابه‌حال از کسی شنیده‌اید که به خاطر بافت فرسوده و ریزش سنگ خانه‌ای خراب یا فردی از بین رفت؟

این عضو شورای اسلامی گلیان بیان داشت حال که شهرک گلیان ایجادشده است و برخی از مردم با توجه به نیازشان به مسکن به آنجا رفته‌اند باید دولت امکانات رفاهی را برای آن‌ها فراهم کند. همچنین ایشان بیان کردند نباید از پیرمرد 80 ساله‌ای که با خشت و گل روستا عجین شده انتظار داشت تا تغییر مسکن دهد.

دولت به مردم گلیان که دارای چنین قدمت و سابقه انقلابی بودن را داراست چه امکاناتی داده است؟ آیا حق مردم شهرک گلیان است که از کمترین امکانات رفاهی برخوردار باشند؟ مگر حفر چاه برای این مردم با این سابقه انقلابی توسط دولت چقدر هزینه دارد؟

ایشان بیان کردند با همت بیشتر مسئولین مخصوصاً بنیاد مسکن به دنبال آن هستیم تا طرح هادی در گلیان اجرا شود و گلیان به جایگاه اصلی خود برگردد. خبیری مشکل اصلی شورای اسلامی گلیان را کمبود بودجه برای اجرای طرح هادی دانست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی