تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

هر دسته و هیئت عزاداری منتسب به یکی از مساجد است ، هر هیئتی  دارای یک یا چند علم است. این علم، نماد علم حضرت عباس (ع) است. در مسیر حرکت دسته های عزاداری، گوسفند قربانی می شود و ایستگاه های صلواتی یا مکان هایی برای پذیرایی از عزاداران تعبیه می گردد تا بدین طریق، از خستگی عزاداران سیدالشهدا کاسته شود. 

در تصویر زیر حرکت دسته عزاداری هیئت مسجد امام حسن مجتبی (ع) به سمت گلزار شهدای گلیان مشاهده می شود.

روستای گلیان دارای چهار مسجد و چهار هیئت به نام های مسجد امام حسین (ع)، امام حسن مجتبی (ع) ، مادر سادات و حاج عبدالله است.

قربانی کردن گوسفند در مسیر هیئت عزاداری امام حسین (ع) سید و سالار شهیدان

پذیرای از دسته عزاداری امام حسین (ع)، برای پذیرایی از عزاداران معمولا از شیر، شربت، کیک و میوه و در فصل سرما از چای و ... استفاده می شود.

از دیگر رسوم کهن، مراسم عزاداری در روز عاشورا این است که اگر علم هر هیئتی وارد در جایی شد که علم هیئتهای دیگر در آن جا مستقر باشند، علم میزبان به استقبال علم هیئت میهمان می رود و اگر علمی خواست مکانی را ترک کند، علمی که بخواهد مدتی را در آن مکان بماند باید علم دیگر را مشایعت و همراهی کند. علم مقدسترین نشان هر هیئت است و احترام به علم نشانه احترام به آن هیئت عزاداری است.

در صبح عاشورای امسال زمانی که علم مسجد امام حسن مجتبی (ع) قصد ورود به گلزار شهدا را داشت مطابق رسوم کهن، همانطور که در تصویر مشاهده می کنید علمی از هیئت عزادارن مسجد امام حسین (ع) به استقبالش آمد. 

در اینجا از دست اندرکاران هیئت مسجد امام حسین (ع) تشکر می گردد تا با برپایی و زنده نگهداشتن رسوم کهن عزاداری سیدالشهدا در باشکوه برگزار کردن مجالس امام حسین، تلاش نمودند. تصویر زیر علم های مختلف از هیئت های عزاداری روستای گلیان را نشان می دهد.

تصویری از عزاداران مسجد امام حسین (ع) گلیان مشغول انجام عزاداری در پیرامون علم، این کار که یکی از رسوم قدیمی عزاداری است معروف به " حسن ، حسین " است. با این کار هیئت آماده رفتن به سمت گلزار شهدا می شود.

ایستگاه صلواتی در مسیر دسته های عزاداری در حال حرکت به سمت گلزار شهدا

بعد از انجام عزاداری و حرکت به سمت گلزار شهدا، در پایان مهمترین نقطه عزاداری به نماز ظهر عاشورا ختم می شود. تصویر زیر نماز ظهر عاشورا در مسجد امام حسن مجتبی (ع) را نشان می دهد.

بعد از نماز ظهر عاشورا، مراسم نوحه خوانی و روضه خوانی ادامه می یابد و در پایان با پذیرایی از عزاداران، مراسم صبح عاشورا به پایان می رسد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی