تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

منطقه نمونه ملی بابا امان بجنورد :

تفرجگاه معروف «باباامان» در 10 کیلومتری شمال شرقی بجنورد و در حاشیۀ جاده اصلی بجنورد- مشهد واقع شده است. این گردشگاه با پارک جنگلی و استخرهای دیدنی ­اش همواره مسافران بسیاری را برای رفع خستگی به خود جذب کرده است. در بابا امان چشمه­ای وجود دارد که از دل صخره می ­جوشد و آب آن به استخرهایی می ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده تا آبشار های مصنوعی تولید کند. هوای لطیف و شب های دل انگیز و زیبای بابا امان هرگردشگری را به سوی خود جذب می کند.

- آبشـار حمید :

روستای حمید در 7 کیلومتری شرق بجنورد واقع شده است. در جنوب روستا، دره تنگ با صخره های عظیم قرار دارد و در انتهای دره به فاصله حدود 2 کیلومتر از روستای حمید آبشاری به ارتفاع 25 متر دیده می شود. آب آبشار از روستای آبچور سرچشمه می گیرد. روستا و آبشار حمید همواره به عنوان مکانی تفریحی مورد توجه ورزشکاران کوهنورد و خانواده ها بوده است..

- دره چنـاران :

دره چناران در 12 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد و از محل روستای بابا امان شروع می شود. درون دره، باغ های میوه و تاکستان ها و کشتزارهای صیفی جات و درختان کهنسال گردو به فراوانی دیده می شود. وجوده جاده آسفالته و رودخانه دائمی که در میان دره جاری است به زیبایی آن افزوده است.

- دره مهنـان :

در کیلومتر 18مسیر جاده بجنورد - اسفراین و بعد از پارک طبیعی بش قارداش دره مهنان قرار دارد. این دره به دلیل سهولت دسترسی و بهره مندی از درختان انبوه، رودخانه و چشمه های آب قابل شرب همواره پذیرای مسافران و گردشگران بوده است. چشمه معروف مهنان که در قسمت انتهای دره داریان روستان مهنان قرار دارد یکی از پر آب ترین چشمه های منطقه است که وجود درختان کهنسال چنار و بقایای آسیاب آبی در اطراف آن برای گردشگران جالب توجه است.

- دره بـازخانه :

یکی از آبادترین و زیباترین دره های اطراف بجنورد دره بازخانه است که از روستای درصوفیان واقع در جنوب شرقی بجنورد آغاز می گردد. چشمه های متعدد آب و باغ های میوه و درختان گردو از مشخصات اصلی این مسیر است.


- منطقه نمونه استانی و روستای هدف گردشگری اسفیدان :

روستای توریستی اسپیدان در 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد واقع شده است. این روستا بافت مسکونی جالب توجهی دارد و خانه­ها به صورت پلکانی در دامنه کوه ساخته شده اند. از جاذبه­های روستا به آبشار هنرور، آبشار بارگاه، غار خزانه هنرور، مقبره شیخ محمد رضا ربانی معروف به حاج آخوند، آرامگاه امامزاده محمد بن باقر بن موسی بن جعفر می­توان اشاره کرد.

صنایع دستی این روستا فرش­های دست­باف، صنایع چوبی، صنایع سفالی، قالی­بافی و چادر شب­بافی است. از ورزش های رایج محلی کشتی باچوخه، تسمه تسمه، درنا، ریسمان کشی و پشتک را می ­توان نام برد. غذاهای سنتی اسپیدان از جمله فتیر مسکه، آش پلو، قورمه، کاچی، آش قلیه، طرفداران زیادی دارد. موسیقی محلی شامل قشمه و دوتار؛ مراسم محلی از جمله مراسم روز اول عید نوروز که نزدیک امامزاده نذری می دهند و مراسم روز سیزده بدر که به آبشار هنرور می روند از ویژگی­های برجستۀ اسپیدان قلمداد می ­شوند. سوغات اسفیدان کشمش، بادام و گردو است. این روستا جزو روستای هدف گردشگری استان خراسان شمالی محسوب می ­شود.

-روستای هدف گردشگری استـاد :

این روستا در 30 کیلومتری جنوب غرب شهر فاروج واقع شده است. روستای استاد آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و از جاذبه ­های آن علاوه بر چشم اندازهای طبیعی زیبا می ­توان به آثار کهنی همچون تخت حصار، قلعه کهنه، مسجد جامع، حمام قدیمی و بنای امامزاده اولیاء اشاره نمود. در استاد صنایع دستی مختلف از جمله قالی­بافی رواج دارد. ورزش محلی کشتی با چوخه، انواع غذاها و نان محلی، مراسم محلی جشن نوروز و سیزده بدر، تعزیه خوانی و ... به این روستا چهره منحصر به فردی بخشیده است.

-منطقه نمونه استانی و روستای هدف گردشگری خسرویه :

روستای خسرویه در دامنه رشته کوه ­های زیبای شاه جهان و در فاصله 25 کیلومتری جنوب غربی فاروج، در دل دره­ای سر سبز جای گرفته است. خسرویه زادگاه عالم ربانی آقا نجفعلی قوچانی است و از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است. علاوه بر بافت سنتی و مذهبی، خسرویه از جاذبه ­های طبیعی زیادی بهره ­مند است.


- منطقه نمونه استانی و روستای هدف گردشگری دشت:

این روستا در 80 کیلومتری شمال غرب گرمه، در مسیر جاده بجنورد - گرگان واقع شده است. آب و هوای این منطقه از نوع معتدل کوهستانی است و به دلیل نفوذ هوای مرطوب دریای مازندران مراتع سرسبز و در بخش هایی پوشش تنک جنگلی دارد. محیط مناسب دشت در دوره باستان نیز جمعیت ­های بومی را به خود جذب کرده و امروزه آثار آن به شکل قلعه، سردابه، تپه و محوطه ­های باستانی نمود یافته است. عمده ­ترین صنایع دستی روستای دشت شال بافی و قالی بافی است و در بین ورزشهای محلی آن کشتی باچوخه سرآمد است. سوغات دشت انواع تخمۀ آفتابگردان است. پخت غذاهای سنتی شامل انواع آش و نان محلی و رواج مراسم و آیین­های محلی همچون جشن برداشت گندم، جشن نوروز،13 بدر و مراسم سوگواری ایام محرم به این روستا چهره خاصی بخشیده است. روستای دشت یکی از روستای هدف گردشگری خراسان شمالی قلمداد می ­شود.

-پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک:

پارک ملی و منطقه حفاظت شدۀ سالوک با وسعتی حدود 17000 هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین قرار گرفته و فاصله آن تا مرکز استان خراسان شمالی 30 کیلومتر است. پارک ملی و منطقه حفاظت شدۀ سالوک تنوع جانوری خوبی دارد و یکی از مهم ترین مناطق حفاظت شده ایران از نظر زندگی جانوری است. شرایط توپوگرافی دشتی-کوهستانی منطقه باعث شده است که این منطقه یکی از متنوع ترین زیستگاه های گونه ­های وحشی ایران به شمار آید. قسمت شمالی پارک سالوک کوهستانی و زیست بوم حیوانات گوناگون کوه­زی و قسمت جنوبی آن نیز مناسب زیست حیوانات دشت­زی است. همچنین در کف دره­های این پارک گونه ­های درختی و درختچه ­ای مانند زرشک، بید، انجیر و گردو و در مناطق مرتفع گونه ­های ارس بصورت پراکنده و انبوه دیده می شود.

-پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل:

منطقه ساریگل با وسعتی معادل 28000 هکتار در شرق شهرستان اسفراین واقع شده است. این پارک در فاصلۀ 8 کیلومتری اسفراین و 90 کیلومتری مرکز استان قرار گرفته است. پارک ملی و منطقه حفاظت شدۀ ساریگل با توجه به ناهمواری و منابع آب نسبتاً فراوان، به ­ویژه در خانوادۀ پرندگان، تنوع جانوری قابل توجهی دارد. پستانداران این زیست ­بوم نیز اگر چه جزو گونه ­های استثنائی محسوب نمی ­شوند، اما تنوع نسبتاً خوبی دارند. از جمله مهم ترین پستانداران و پرندگان ساریگل می­توان به پلنگ، کفتار، گرگ، روباه، گربه وحشی، قوچ اوریال، بز، آهو و کبک اشاره کرد. همچنین این منطقه حفاظت شده با بیش از 200 گونه گیاهی از تنوع خوبی برخوردار است که قسمت عمده گیاهان منطقه را گونه ­های گلدار تشکیل می ­دهد.


-منطقه نمونه وروستای هدف گردشگری رویین:

این روستا در 27 کیلومتری شمال اسفراین واقع شده و آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان های سرد و پر برف و تابستان های معتدل است. آب فراوان باغ های این روستا را پر رونق ساخته به طوریکه هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی بهره نبوده است. از جمله محصولات این روستا سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است. در این روستا خانه ها به طرز بسیار زیبایی به صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته شده اند بطوریکه پشت بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است. همچنین روستا طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمی، درخت های چنار قدیمی دارد که به آن چهره منحصر به فردی بخشیده است. مقبره ملا عارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا قرار دارد. هنر زنان روستا چادر شب بافی، چتائی بافی، حوله و دستمال است. سوغات محلی این روستا چادر شب، حوله پارچه ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است. ورزش محلی کشتی باچوخه، غذای سنتی کله جوش، مراسم محلی جشن نوروز، جشن سیزده بدر، مراسم دهه فاطمیه و دهه محرم، موسیقی محلی دوتار و قشمه در این روستا از ویژگی های خاص برخوردار است. این روستا جزء روستای هدف گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود.

منطقه نمونه گردشگری میلانلو:

دهستان میلانلو به مرکزیت روستای پرکانلو از بخش مرکزی شهرستان اسفراین ودر 9 کیلومتری شرق شهر اسفراین بین 37ً 57َ تا 52ً 57َ طول جغرافیای و1ً 37َ تا16ً 37َ درجه عرض جغرافیایی قرار گرفته است. این دهستان از شمال شرقی به دهستان گلیان شهرستان شیروان از شرق به دهستان شاه جهان شهرستان فاروج واز جنوب به دهستان بام وصفی اباد واز غرب به دهستان روئین محدود می گردد این دهستان دارای 20 روستا و 37 مزرعه ومکان می باشد موقعیت اقلیمی اغلب روستاهای منطقه کوهستانی ودره ای است.

ازمهمترین جاذبه های رویین می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

چشمه های متعدد در منطقه باتوجه به موقعیت کوهستانی منطقه مانند چهل چشمه (روستای سرچشمه) رودخانه دائمی که بخشی از آب خود را از چهل چشمه تامین می کند باعث مشروب نمودن زمین های زراعی شده و انواع محصولات باغی مانند: سیب هلو زردالو گردو و... انواع سیفی جات تولیدمی شود، غار سنجد سرچشمه، غار نوشیروان، منطقه تفریحی چمن که بخصوص در ایام نوروز و سیزده بدر پزیرای جمع کثیری از دوستداران طبیعت است، کوه های شاه جهان وکرکزاب، باغ دره ها وفضاهای باز وسرسبز جویبارها چشمه سارها، بافت معماری متفاوت روستای منطقه از جمله توان های گردشگری منطقه نمونه گردشگری میلانلو می باشد.

منطقه نمونه گردشگری بیدواز :

روستای بیدواز از توابع دهستان میلانلو بخش مرکزی شهرستان اسفراین ودر 19 کیلومتری شمال شرق شهر اسفراین بین 42ً 57َ طول جغرافیای و06ً 37َ درجه عرض جغرافیایی قرار گرفته است. این از شمال شرقی به دهستان گلیان شهرستان شیروان از شرق به دهستان شاه جهان شهرستان فاروج واز جنوب به دهستان بام وصفی اباد واز غرب به دهستان روئین محدود می گردد، موقعیت اقلیمی منطقه کوهستانی ودره ای است. ازجمله جاذبه های گردشگری منطقه عباتند از: چشمه علی بره در ابتدای ورودی روستا، چشمه مسجد، چشمه رشیدالدین بیدوازی ، رودخانه بیدواز که تامین کننده آب اراضی کشاورزی پائین دست می باشد، سد بیدواز که بر روی رودخانه احداث شده حجم عظیمی از اب رودخانه را به منظور استفاده در بخش کشاورزی واب شرب اهالی روستاها و شهر اسفراین استفاده می شود، از جاذبه های فرهنگی تاریخی منطقه می توان به قلعه بالا، حمام قدیمی روستا، ارامگاه شیخ رشیدالدین بیدوازی اشاره کرد، از جمله صنایع دستی فعال روستا گلیم بافی و پلاس جاجیم وسفره کردی می توان برشمرد.

-آبشار روستای ایزی :

این آبشار در میان کوه های بلند و در داخل دره ای نسبتاً طولانی و باز قرار گرفته است. این آبشار زیبا که یکی از جاذبه های گردشگری منطقه اسفراین محسوب می شود متشکل از چندین پلکان بلند است و آب آن از میان کوه های بلند و معروف شاه جهان سرچشمه می گیرد.

-غار نوشیروان :

این غار در فاصله 10 کیلومتری شمال شرق اسفراین در حد فاصل روستای پرکانلو و نوشیروان در رشته کوه گاد تیغ واقع شده است. این غار طبیعی عمق کمی دارد و از دیوارۀ سنگی آن در قسمت انتهایی آب تراوش می کند و در کف غار جاری می­شود. ویژگی­ های این غار عبارتند از: سهولت دسترسی­، در مسیر رودخانه واقع شده، همجواری با جاذبه های طبیعی و برخورداری از چشم انداز زیبا. این غار در محدودۀ منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد.

- پناهگاه حیات وحش میاندشت:

پناهگاه حیات وحش میاندشت با وسعت 85 هزار هکتار در شرق شهرستان جاجرم واقع شده است. این منطقه از سال 1352 تحت حفاظت محیط زیست قرار گرفته و با دارا بودن حدود 3500 رأس آهو و در کنار آن یوزپلنگ آسیایی یکی از بهترین زیستگاه های این دو جانور در کشور به شمار می ­آید. میاندشت با اقلیمی بیابانی و نیمه ­بیابانی یکی از غنی ­ترین زیستگاه ­های استپی کشور است که گونه ­های جانوری و گیاه متعددی را در دل خود جای داده است. رودخانه دائمی کال شور با جریان شمال شرقی- جنوب غربی در دل میاندشت جاری است.


-منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری روستـای درکش:

روستای درکش واقع در دهستان آلمه از توابع بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان می باشد و از لحاظ موقعیت ریاضی در 56 درجه و 44 دقیقه طول جغرافیایی و 37درجه و 26دقیقه عرض جغرافیایی ودر فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه واقع شده و از جاده اصلی 2 کیلومتر فاصله دارد. درکش آب و هوای معتدل، طبیعتی جنگلی و کوهستانی و نیز چشمه سارهای بسیار دارد. تنها جنگل بلوط شرق کشور در اطراف این روستا قرار دارد. بعلاوه در کوهسارها و دره­های مجاور باغات میوه، انواع گیاهان دارویی و گونه­ های مختلف جانوری وجود دارد. ورزش بومی این روستا کشتی باچوخه است. از تولیدات محلی این روستا می ­توان گردو، بادام، انواع محصولات باغی شامل گیلاس، گلابی و عسل ... را نام برد. این روستا جزو روستاهای هدف گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود.

جمعیت این روستا بر اساس سر شماری سال 85تعداد 950نفر می باشد.

عمده جاذبه های موجود در منطقه درکش جاذبه های طبیعی بوده که از آن میان می توان به باغات فراوان میوه از قبیل هلو،گیلاس،گلابی،انگور ،سیب،آلو وچشمه های قبالی ،نرنالی،چشمه بید،قجی،رودخانه های کندآب و زوهاور،مناطق ییلاقی گولک ،نزکزلی (نرگسلو)،ترناولی ،کشگریه و ...دره های بکر دره خالدار ،حلقه زو ،کندزو،...کوه تیغ بل ،کوه عسل و جنگلهای بکر هبرکانی باپوشش غالب ،بلوط ،مازو،راش،کرکو،و...اشاره کرد.که بخش از پتانسیل های گردشگری منطقه می باشد.

-منطقه نمونه گردشگری کشانک:

منطقه نمونه گردشگری کشانک در فاصله 11کیلومتری جنوب غربی آشخانه قرار گرفته است جمعیت روستا 870 خانوار و3100نفر جمعیت می باشد مشاغل عمده مردم روستا زراعت،باغداری،دامداری و...می باشد.

جاذبه های طبیعی همچون چشمه های علی جمعه،علی دری،سالان،مسافر،ترناولی،کانی موسو،ساخ چشمه وقاریاق ده وارتفاعات سرسبزی همچون کورکن،تیغ بل، ترناولی وترنو وسرم باارتفاع 1844 متر در مجاورت جنوب روستا واقع است.

امام زاده گلزار در دامنه های پوشیده از درختان وباغات میوه همه روزه پذیرای جمع کسیری از دلدادگان ومشتاقان وهمچنین مسافران ومردم اطراف میباشد.طی سالهای اخیر زیرساختهای گردشگری ازجمله سکوی نشیمن، الاچیق و..توسط ادره کل میراث فرهنگی وگردشگری احداث شده است

-منطقه نمونه گردشگری شیر آباد:

منطقه نمونه شیراباد در فاصله 5کیلومتری شهرآشخانه واقع شده است روستا 285 خانوار حدودا 1000 نفر جمعیت میباشد مشاغل عمده روستاکشاورزی،دامداری وباغداری است

بعضی از جاذبه های منطقه عبارتند از:چشمه آخورک در جنوب روست،ابشار رودخانه وآب بند شیرآباد که از حاشیه جنوبی وغربی روستا می گذرد، ارتفاعات اطراف منطقه ودره زو با دیواره های سنگی عمود از توانهای بالای برای کوه نوردی وصحره نوردی برخوردار است ،غار مسعود واشیانه پلنگ از دیگر جاذبه های منطقه میباشند حیات وحش منطقه با گونه های متنوع شامل پلنگ، خرس، گرگ، روباه، خوک،... انواع پرندگان شکاری وسایر وحوش از جاذبه های اکو توریستی منطقه می باشد.

بعضی از جاذبه های منطقه عبارتند از: چشمه آخورک در جنوب روست، آبشار رودخانه وآب بند شیرآباد که از حاشیه جنوبی وغربی روستا می گذرد، ارتفاعات اطراف منطقه ودره زو با دیواره های سنگی عمود از توانهای بالای برای کوه نوردی وصحره نوردی برخوردار است ،غار مسعود واشیانه پلنگ از دیگر جاذبه های منطقه می باشند حیات وحش منطقه با گونه های متنوع شامل پلنگ، خرس، گرگ، روباه، خوک،... انواع پرندگان شکاری وسایر وحوش از جاذبه های اکو توریستی منطقه می باشد

-منطقه نمونه گردشگری یامان داغی :

منطقه نمونه یامان داغی در جنوب وجنوب غربی وجنوب شرق روستای هدف ومنطقه نمونه درکش و روستای جوزک در منتهی الیه غرب وروستای هاور درشرق واقع است، منطقه به لحاظ اقلیمی کوهستانی با آب وهوای معتدل در تابستان وسرد در زمستانها می باشد منطقه مورد نظر فاقد جمعیت ساکن می باشد.

بعضی از جاذبه های گردشگری منطقه عبارتند از: جنگلهای هیرکانی که تنها بازمانده این گونه منحصر بفرد در شرق کشور میباشد با پوشش غالب بلوط، مازو، بلند مازو، راش، کرکو و... کوهستان مرتفع با قلل متعدد و قله قوالی با ارتفاع 2900 متر یامان داغی، ...چشمه سارها، دره ها ومناطق ییلاقی گولک، نرگزلی، کشگربه، ترناولی ... دره های سربز وانبوه ناله خونی ، خالدار، زو ... چشمه ها گولک،چشمه بید ورودخانه کندرزو و... از جمله جاذبه ها وپتانسیلهای گردشگری بالقوه منطقه می باشد که در زمینه گردشگری کوهستان، صخره نوردی، گردشگری ورزشی، وگردشگری مهیج و... قابلیت سرمایه گذاری وجذب گردشگران را دارد.

-منطقه نمونه گردشگری قور خود:

منطقه نمونه بخشی ازسطح وسیع منطقه قورخود است که مشتمل برجنگل ها ، ارتفاعات و پوشش گیاهی منتهی به پارک ملی گلستان است که مساحت آن 5807/1429هکتار تعیین شده است از نظر دسترسی به منطقه نمونه قورخود ، مسیر قاضی – زرد- کاستان به فاصله تقریبی 41 کیلومتر تنها راه دسترسی ماشین رو است. روستای کاستان نیز تنها روستای منطقه نمونه است. بررسی جمعیت در منطقه نمونه بیانگر این است که تنها کانون سکونتگاهی مربوط به کاستان است. این روستا با قدمت تقریبی 220ساله که پیدایش آن مربوط به دوران صفویه است، و در جدیدترین سرشماری مربوط به سال 1387، تعداد جمعیت موجود در آن 855 نفر می باشد.

از مهم ترین جاذبه های طبیعت منطقه می توان به قله قورخود با ارتفاع 2794 متر، پوشش جنگلی متراکم و انبوه، درۀ زوی جنان، چشمه زوی جنان، آبشار کزوی جنان، غارهای طبیعی به نام دو دهنه و منطقه حفاظت شده قورخود اشاره کرد.

-منطقه نمونه گردشگری تخت ایران :

منطقه نمونه تخت ایران با مساحت (با احتساب مناطق آزاد و حفاظت شده ) بیش از 3000 هکتار و در56 درجه و13 دقیقه تا 56 درجه و 16 دقیقه طول شرقی و37 درجه و 32 دقیقه عرض شمالی ازشرق توسط منطقه نمونه گردشگری قورخود و از غرب توسط پارک ملی گلستان محدود شده و در15 کیلومتری غرب روستای کاستان وهمین فاصله در شرق بهکده رضوی و70 کیلومتری غرب شهرآشخانه مرکز شهرستان مانه وسملقان واقع و بخشی ازسطح منطقه حفاظت شده قورخود می باشد.

عمده ترین جاذبه های طبیعی منطقه نمونه گردشگری تخت ایران و پیرامون آن شامل ارتفاعات قورخورد و آلمه، رودخانه، دره و آبشار زوی جندان،غارهای سولی قباخ،آرمادلو و زوی جندان،چشمه های فراوان، مناطق جنگلی،دشت ها،درختان کهنسال،مناطق نمونه گردشگری و ... می باشد.

تخت ایران به لحاظ شرایط و بستر زیست حیاط وحش، محل مناسبی جهت زیست انواع حیوانات وحشی مانند پلنگ ، قوچ ، میش و همچنین بز کوهی می باشد

وجودکوه های سربه فلک کشیده، منطقه حفاظت شده ( قورخود )،پارک ملی گلستان و نیزچشمه های فراوان پیرامون منطقه ازجذابیت این منطقه می باشد.

این آبشار به فاصلۀ یک کیلومتری جنوب شهر آشخانه، در نزدیکی روستای بیار واقع شده و از ارتفاعات جنوب روستا سرچشمه می ­گیرد. ارتفاع آبشار حدود 15 متر است.

منطقه نمونه گردشگری اسطرخی:

یکی از روستاهای زیبای خراسان شمالی روستای اسطرخری از توابع دهستان گلیان در 28 کیلومتری جنوب شهر شیروان است. این روستا در حاشیه دره­ای کوهستانی شکل گرفته و طبیعتی بسیار زیبا و سرسبز دارد. در کف دره اسطرخی رودخان ه­ای جاری است که از چندین چشمه تغذیه می ­شود و پس از طی مسیری در یک نقطه آبشاری به ارتفاع حدود 20 متر را تشکیل می­دهد که منظرۀ بس دلنوازی دارد. اهالی منطقه این آبشار را «آبشار شارشار» می­نامند. در تابستان این نقطه هوایی خنک و دلنشین دارد و از همین رو تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می­ کند. از جاذبه ­های طبیعی دیگر در این منطقه می­توان به یک سرو کوهی کهنسال و تنومند در حد فاصل چشمه و آبشار اشاره کرد که محیط تنۀ آن به 5 متر می­رسد.

-منطقۀ حفاظت شده ونمونه گردشگری گلول :

منطقه حفاظت شدل گلول در فاصله 85 کیلومتری شمال شرق شهر شیروان، در نوار مرزی ایران و ترکمنستان، قرر گرفته و طبیعتی بکر و دست نخورده دارد. کوهستان های این منطقه پوشش گیاهی جنگلی تنک دارند و انواع گونه­های وحشی همچون قوچ، بزکوهی، غزال، پلنگ، گرگ و انواع پرندگان همچون کبک و تیهو در آن زندگی می­کنند. این منطقه ییلاق عشایر کرمانج است که شیوه زندگی و آداب و رسوم آنها در کنار طبیعت زیبا و کوه­های سرسبز و بلند، گلول را به یک منطقه ویژه گردشگری بدل ساخته است.

روستای هدف گردشگری گلیان:

روستای گلیان یکی از 365روستای نمونه گردشگری ایران و همچنین جزء 3روستای نمونه گردشگری شهرستان شیروان در خراسان شمالی می باشد. روستای گلیان در 23 کیلومتری جنوب شهر شیروان و در موقعیت ریاضی 57 درجه و35 دقیقه طول جغرافیایی و37 درجه و14 دقیقه عرض شمالی واقع شده است.که از طرف شمال به روستای ملا باقر و از طرف جنوب به روستای استخری و بلقان و از شرق به زمینهای مزروعی فاروج و از غرب به روستای برزلی محدود می گردد.

این روستا دارای آب و هوای نیمه خشک سرد کوهستانی بوده که منجر به شکل گیری حیات وحش وطبیعت زیبا ودل انگیزی در روستا شده است . در سال 85جمعیت آن 623 نفر بوده است.

گویش مردم این روستا به دو صورت کرمانجی و فارسی می باشد. از صنایع دستی آن می توان به قالیبافی اشاره کرد.

یکی از قرا ی بسیار قدیمی شیروان است که در روزگاری مرکز حکومت پایین ولایت بوده است .این روستا در دره ای واقع شده که دو قلعه بالای ده ساخته اند. یکی این طرف دره و یکی آن طرف قلع ای بسیار مستحکم و بزرگ و قدیمی است که به قلعه موسی خان معروف است .این قلعه دهنه ای را که از سمت کوه اسفراین می آمد حفظ و نگهبانی می کرد. دربالای دو کوه مشرق و مغرب از هر طرف به فاصله 1500ذرع سه برج ساخته شده است که دهنه شمالی این دره که منتهی باغات است معلوم نیست که به چه واسطه محفوظ بوده است.قلعه داشته یا سنگری بسته است. آب رودخانه که از گلیان جاری است و به طرف شیروان روان می باشد و منبع آن روستای استخری است .

گلیان شهر بزرگی بوده و 7حمام داشته و امروزه آثاری از آن حمام ها باقی نمانده است .در گلیان مقبره و بقعه معتبری است معروف به مقبره بابا توکل وسعت بقعه 6متر و مصالح به کار رفته د رآن از سنگ و گچ بوده و از قرار معلوم بابا توکل ازمشایخ ، عرفا و مرتاضین بوده است و در شمال مقبره بابا توکل امیر شمس الدین محمد بن نظام الدین ولی بیگ مدفون بوده است سنگ قبر او را اهالی از زیر آوار قبه بقعه خرابه بیرون آورده ،شسته وپاک کرده و بر مزار قبر بابا توکل نصب کرده اند که امروزه اثری از آن باقی نمانده است.


منطقه نمونه وروستای هدف گردشگری زوارم :

روستای زوارم در فاصله 28 کیلومتری جنوب غرب شیروان واقع است. که از شمال به روستاهای شیر آباد، ورقی و از جنوب به روستاهای مشهد طرقی و قوینانلو و از شرق به روستای بزآباد و از غرب به روستای قزل حصار و باداملق محدود می گردد. مردم روستا به زبان ترکی تکلم می کنند این روستا مرکز دهستان زوارم است.

زوارم که معنای آن دره بهشت است و سابقا دوالدرم نام داشت یکی از قرا قدیمی و تاریخی منطقه شیروان است .زوارم یکی از حوضه های آبریز منطقه شیروان است که رودخانه پر آب زوارم از آنجا سر چشمه می گیرد.

دراین روستا هشتاد چشمه وجود دارد . زو ارم دربین دره ای ژرف و طویل و سر سبز وپر درخت با مناظر دیدنی فراوان یکی از مناطق بکر و ییلاقی در شمال خراسان واقع شده است .از آثار تاریخی این روستا می توان به تپه دست ریز ارک و قزلر قلعه اشاره کرد و همچنین محلات روستا عبارتند از : حصار محله ،آشاقه محله ، پایین ده،آخور خانه که در حال حاضر مسکونی هستند . زو ارم در زمان سابق خان نشین و مرکز حکمرانی بود که از حکام و خوانین آن می توان به الهیار خان ،شاهرخ ،مرتضی بیک و شاهپور خان اشاره کرد .

بر اساس بررسی های انجام شده توسط کارشناسان باستان شناس از دوره مس، سنگ و عصر مفرغ میانی آثار بدست آمده که از آن دوره تا کنون در این روستا اسکان وجود داشته است.

آثار شناسایی شده در روستا :1-خیرات حقه 2-تپه پایین ده 3-امامزاده 4-قز قلعه 5-قزلر قلعه 6-تپه ارگ


منطقه نمونه وروستای هدف گردشگری اوغاز :

روستای اوغاز در فاصله 45 کیلو متری شمال شرقی شیروان قرار دارد که از شمال به کوه های گنه و کلاته بالی و از جنوب به کوه کیسمار و روستای چپانلو و از شرق به کوه های کل داغ و زو و از غرب به تازه اوغاز محدود می گردد . مردم این روستا به زبان ترکی محلی تکلم می کنند . این روستا جزء دهستان سیوکانلو شیروان ویکی از قرای قدیمی با قدمت 600ساله است که بنای اولیه آن بوسیله ازبکان بنیان گذاری شده است اوغـاز از مناطق سر سبز و با صفای شیروان است که چشمه سارهــای زلال وسرد آن در تابستان ها بر زیبایی آن می افزاید .

کوه معروف آن کیسمار ( کیو مار ) و دره های حاصل از فرسایش آب های جاری آن معــروف به سوله زو و قره زو می باشد و در قله کوه کیسمار محلی به نام قزلر قلعه وجود دارد که آثار خانه های مخروبه و حوض آب و تکه های ظروف سفالی و چینی و مسی در آن مشاهده می گردد که این قز لر قلعه ها معمولا در قله کوه احداث می شد و دارای راهـــــی صعب العبـور بود وسابقا قبل از حملات دشمن و در گیری ها ، دختران و زنان را به آنجا منتقــل می کردند و چند نفر از نیرومند ترین و ورزیده ترین تیر اندازن را نیز در اطراف قلعه می گذاشتند تا از هجوم دشمن در امان باشند.البته اجناس قیمتی و زیور آلات را نیز به آنجا منتقل می کردند . این محل در اوغاز به گنج صلصل نیز معروف است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی