تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

حالا 6 سالی می شود که از ثبت جهانی موسیقی مقامی می گذرد،   هنرمندان موسیقی مقامی آن  روزها را  خیلی خوب به خاطر دارند؛ روزهایی که با شنیدن این خبر بارقه های امید در وجودشان رنگ  گرفت تا شاید این صدای ماندگار برای همیشه در اذهان باقی بماند.

رویای رونق موسیقی مقامی
«آنا مراد رستگاری» هنرمند پیشکسوت موسیقی ترکمن آن روزها را خوب به خاطر دارد و از روزنه‌های امیدی سخن می گوید که بعد از این اتفاق در دل های اهالی موسیقی ایجاد شد، اما از این که بعد از گذشت 6 سال اتفاقی را در این عرصه شاهد نیست گلایه می کند و می افزاید: فکر می کردم وضعیت موسیقی  مقامی استان پس از ثبت جهانی آن بهتر شود اما این اتفاق نیفتاد.او که سال گذشته  موفق به دریافت درجه یک هنری شده است این را هم می گوید که بعد از راه اندازی مکتبخانه همه هنرمندان خوشحال شدند که می توانند هنرشان را به نسل آینده منتقل کنند  و این گونه برای حفظ  این  میراث غنی گام بردارند اما بعد از گذشت چندین ماه از راه اندازی این مرکز هنوز اتفاقی  شکل نگرفته است.
او این را هم  عنوان می کند که هنرمندان  موسیقی فکر می کردند که با این اتفاق، دیگر وضعیت مانند گذشته نیست و منتظر رونق جشنواره های موسیقی در استان بودند اما این ها رویایی بیش نبود تا جایی که در فعالیت ها و برنامه های هنری از حضور  پیشکسوتان خبری نیست.
«روشن علی گل افروز» هم که نسل یازدهم و تنها بازمانده بخشی های گلیان است و به سبک «حمراء گل افروز» دوتار می نوازد از این که موسیقی این منطقه غریب افتاده است، گلایه می کند و می گوید: چرا  موسیقی این منطقه در استان ها و حتی کشورهای مختلف  شناخته  شده است، اما در خراسان شمالی  مورد حمایت قرار نمی گیرد و ناشناخته باقی مانده است؟
این هنرمند  که میراث دار هنر اجدادش است و  تاکنون در جشنواره های مختلف  داخلی و خارجی از جمله روسیه،  فرانسه، آلمان  و ترکمنستان  به  داستان سرایی پرداخته  است از جایگزین  شدن  سازهای غربی ابراز ناراحتی می کند و اظهار می دارد: متاسفانه هیچ گونه بستری برای آموزش این هنر در استان فراهم  نیست و  توجهی به هنر موسیقی و هنرمندان آن  نمی شود و در انزوا قرار دارد.
حفظ اصالت های موسیقی
اما «سهراب محمدی» از وضعیت موجود هر چند که اجرایی ندارد، تا حدودی راضی است و می گوید: همین که نام استاد را یدک می کشم و اهالی هنر مرا استاد موسیقی می دانند برایم کافی است.
البته او به همان میزان اندک مستمری که می گیرد با وجود آن که به گفته خود کفاف زندگی اش را نمی کند راضی است و بر این باور است که هنرمند باید اصالت های موجود در این هنر را حفظ کند و این بزرگ ترین دستاوردی است که می توان به آن افتخار کرد.او از این که فرزندش میراث دار این هنر اصیل است و ادامه دهنده راه اوست ابراز خرسندی می کند  و می گوید: این هنر توسط فرزندم به نسل های آینده منتقل می شود.
نگاه ویژه به موسیقی مقامی
در همین رابطه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در رابطه  با رونق موسیقی مقامی  بعد از ثبت بخشی از این موسیقی اظهار می دارد: در راستای حفظ این موسیقی توانستیم  مکتبخانه موسیقی مقامی را راه  بیندازیم و در حال تدوین اساس نامه آن با بهره گیری از اساتید این حوزه  هستیم تا پس از تدوین  و تایید آن  توسط وزارتخانه بتوانیم  در بحث آموزش گام های مهم و اساسی برداریم.
«حسین  ثابت  قدم وحید» با بیان این که با بهره گیری از ظرفیت هنرمندان  پیشکسوت  برگزاری جشنواره موسیقی مقامی  را در دستور کار قرار می دهیم، ادامه می دهد: طی سفر معاون  هنری  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به  استان نیز رایزنی هایی برای بهره مندی هنرمندان پیشکسوت از درجه هنری و مستمری  داشتیم.
 وی می گوید: برای معرفی ظرفیت های موسیقی استان در خارج از استان و مرزهای کشور این آمادگی از گذشته  وجود داشته  و طبق سال های گذشته نسبت به اعزام هنرمندان گام  برمی داریم.وی خاطرنشان می کند: نگاهمان  امسال  نسبت به حوزه موسیقی مقامی  ویژه خواهد بود.معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم  تصریح می کند: برای ترویج و احیای موسیقی به شکل سنتی علاوه بر این که  بخشی را در موزه  استان به موسیقی اختصاص دادیم،  در قالب برگزاری نمایشگاه علمی و گردشگری و شب های فرهنگی در  داخل و خارج از استان  به این میراث معنوی پرداختیم.
 «علی اکبر وحدتی» ادامه داد: در واقع  تلاش می کنیم  با به کار گرفتن عناصر مربوط به موسیقی محلی و رپرتوار منطقه این نوع موسیقی را به استان های دیگر به عنوان بخشی از فرهنگ استان معرفی کنیم.

روزنامه خراسان شمالی

 

نظرات  (۱)

لایک

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی