تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

و دارای 142 خانوار و 733 نفر جمعیت است. مردمش به زبان کرمانجی صحبت می کنند و جزء دهستان گلیان است. بلقان(یا بلغان) در فرهنگ نفیسی، کلمه ای پارسی، ماخوذ از مغلی به گونه ای از راسوی سیاه اطلاق می شود که راسوی سیاه حیوانی مفید و در نزد مصریان قدیم مقدس بوده است.

این روستا بسیار سرسبز و پر درخت و دارای مردمی متدین و واقع بین می باشدۀ. محصولات عمده آن گردو،زردالو،نخود،سیب زمینی،گندم و جو است.و صنایع دستی ان قالیبافی،گلیم بافی،دستکش و شال گردن پشمی و کرکی است. دامداری در این روستا به دو طریق صورت می گیرد.طریقه اول طبق معمول داشتن تعدادی گوسفند و احتمالا چند راس گاو شیرده است که هر روستایی لبنیات مصرفی خود را از این طریق تامین می کند و مازاد آن را می فروشد.و طریقه دوم دامداران عشایری هستند که از اوایل بهار در کوه های اطراف بلقان ییلاق می کنند و مراتع نسبتا خوب کوه های مجاور روستا و شاه جهان را برای تعلیف دام انتخاب می کنند و قشلاق را به ترکمن صحرا می روند. در اطراف این روستا معادنی مانند گچ و نمک و بعضی از فلزات شناسایی شده که هنوز بازدهی و مقدار آن در حال تحقیق بوده و به طور رسمی اعلام نشده است. این روستای سرسبز دارای چشمه سارهای فراوانی است که معروفترین انها عبارتند از : کانی مرگی(کانی در لفظ کردی به معنای چشمه است)،کانی سرچاوی،کانی کاغذی، کانی کوک(کبک)، کانی جعفر شفتی(به خاطر اینکه فردی به اسم جعفر در نزدیکی این چشمه به علت برق گرفتگی توسط رعدوبرق سوخته است توسط اهالی به این نام می شناسند). 
در کو های مرتعی بلقان انواع و اقسام گیاهان خودرو و طبی می رویند که آنخ، سیوجه،قسنی،تریاک فاروق،بابونه،گون یکپاچه،علف گربه، شویشک، چریش و درمنه ترکی ان معروف است. این روستا در حال حاضر دارای امکاناتی چون راه اسفالته، دبستان، مسجد، آسیاب، خانه بهداشت، سرویس ایاب و ذهاب (لازم به ذکر است ایستگاه این سرویسها در خیابان سعدی شهرستان شیروان است)،لوله کشی اب از چشمه مرگی و شورای ده است.
روستای بلقان سفلی نیز در فاصله ای نزدیک و در غرب بلقان علیا واقع شده است که دارای 55 خانوار و 210 نفر جمعیت است (این امار نیز در حال حاضر صدق نمی کند).مردم این روستا هم به زبان کرمانجی تکلم می کنند و از ایل قهرمانلو و جزء دهستان گلیان هستند. کوه های کاریز و نظر و چشمه های هروش، سرچاوه و گر در حوزه این روستا قرار دارد.(منبع:جغرافیای تاریخی شیروان تالیف محمد اسماعیل مقیمی)

نظرات  (۱)

دروغه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی