تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

ایشان گفت: منابع آب‌های زیرزمینی استان در وضعیت نگران‌کننده‌ای است.

«جواد مشکینی» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌شمالی، افزود: برای نمونه، از منابع آب زیرزمینی دشت اسفراین طی 10سال گذشته بطور متوسط در هر سال معادل حجم آب سد اسفراین بصورت غیرمجاز و بیش از توان تغذیه آبخوان‌های این دشت، آب برداشت شده است.

به‌گفته‌ی وی، توان تنظیم آب توسط سد اسفراین سالانه 40 میلیون مترمکعب و حجم مخزن آن بیش از این مقدار است.

مشکینی اظهار کرد: بعلت برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی استان، وزارت نیرو توسعه‌ی بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی هفت دشت از 11 دشت استان را ممنوع کرده است و یک دشت دیگر نیز در آستانه‌ی ممنوعیت قرار گرفته است.

به‌گفته‌ی وی، توسعه‌ی بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی دشت‌های «شیروان - فاروج»، اسفراین، جاجرم، صفی‌آباد، بجنورد، سملقان و شوقان ممنوع است.

این مقام مسئول افزود: وضعیت منابع آب زیرزمینی در سه دشت اسفراین، «شیروان - فاروج» و جاجرم به حد بحرانی رسیده و طی دو دهه‌ی گذشته سطح آب زیرزمینی در دشت اسفراین 15متر، دشت شیروان11 متر و دشت صفی‌آباد هشت متر کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: اگرچه کاهش سطح آب زیرزمینی دشت اسفراین در سه سال اخیر با اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه نظیر تجهیز چاه‌های برقی کشاورزی استان به شمارشگرهای هوشمند آب و برق، کنترل شده و از شدت روند افزایش کاهش آب زیرزمینی کاسته شده اما با این وجود این دشت در سال زراعی گذشته نیز بیش از 20 میلیون مترمکعب بیش از تغذیه‌ی آبخوان‌های زیرزمینی، آب از دست داده است.

مشکینی تصریح کرد: وضعیت کاهش سطح آب زیرزمینی در دشت‌های شوقان و رباط نیز در این استان به علت عمق کم آبرفت آن، نگران‌کننده‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: حجم اضافه‌ی برداشت از منابع آب زیرزمینی استان بصورت غیرقانونی بیش از 60 میلیون مترمکعب در سال معادل حجم متوسط ذخیره آب در سد شیرین دره است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی