تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار


به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، محمدرضا رجایی اظهار کرد: یک هزار حلقه چاه غیرمجاز برداشت منابع آب زیرزمینی با حدود یک میلیون و 500 هزار متر مکعب برداشت آب در سال در دشت شیروان شناسایی شده است که با توجه به اولویت‌های مربوط، اقدام قانونی برای مسدود کردن آن انجام می‌شود.

وی افزود: در این دشت 770 حلقه چاه برداشت آب دارای پروانه بهره‌برداری با حجم تخلیه سالانه 123 میلیون و 847 هزار مترمکعب آب وجود دارد.

رجایی اضافه برداشت از چاه‌های مجاز را یکی از آسیب‌های جدی به منابع آب زیر زمینی این دشت عنوان کرد و گفت: در دشت شیروان سالانه بیش از 2 میلیون و 796 هزار متر مکعب آب به صورت غیرمجاز از چاه‌های دارای پروانه، اضافه برداشت می‌شود.

به گفته وی برای کنترل اضافه برداشت چاه‌های دارای پروانه در دشت شیروان تاکنون 385 حلقه چاه برقی به شمارشگرهای هوشمند آب و برق مجهز شده است.

رجایی افزود: وضعیت منابع آب زیرزمینی در دشت شیروان بحرانی است و طی 2 دهه گذشته سطح آب زیرزمینی در این دشت 11 متر افت داشته است.

مدیر امور منابع آب شیروان با اشاره به تبعات اجتماعی و اقتصادی بهره‌برداری غیرمجاز از منابع آب اظهار داشت: بهره‌برداری بی‌رویه از این منابع، نه تنها مشکلی از اقتصاد کشاورزی را حل نمی‌کند که بسا معضلات ناشی از آن تا مدت زیادی گریبانگیر منطقه خواهد بود.

وی افزود: برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی باعث از بین رفتن آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش ظرفیت تغذیه منابع آب زیرزمینی و نشست زمین و وارد شدن خسارت سنگین به زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی، کاهش کیفیت منابع آب موجود، خشک شدن قنوات و چشمه‌ها و در نتیجه کاهش دبی آب‌های سطحی خواهد شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی