تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان، بابا توکل جلیانی گلیانی شیروانی از مشایخ و شاعران و عرفای نامی قرن چهارم هجری بود.

وی از کودکی با مطالعات کتب دینیّه و ارائه آن در محضر اساتید حوزه علمیه نجف اشرف و تشرف به مکه معظمه مدارج علمی را طی کرد و در اندک زمانی فردی با تقوا و مورد اعتماد عصر خود شد و سرآمد منجمان زمان شد از وی به عنوان کلید دار و خادم خانه کعبه نام می‌برند.

مقبره این عالم و ریاضیدان در روستای گلیان، روستای هدف گردشگری در بخش مرکزی شیروان قرار دارد، به قول منابع محلی آرامگاه نام‌برده در کنار رودخانه دایمی این روستا است که بنای آن قدیمی و به جا مانده از دوره صفویه است که قسمت‌هایی از آن از بین رفته است.

از تألیفات بابا توکل جلیانی می‌توان به علم النجوم، دیوان بابا توکل، مختصر المعالی اشاره کرد.

بابا توکل از نوابغ بی نظیر عصر خود بود و به احتمال به یقین مدتی از استادان مدرسه نظامیه بغداد تلمذ نموده است.

محمد اسمـــاعیل مقیمی از مورخان و پژوهشگران عصر معاصر در شیروان می‌گوید: وی در اواسط سده چهارم هجری قمری حدود سال 311 در قریه کهن و تاریخی ازقراء شیروان دیده به جهان گشود.

مقیمی، مورخ عصر معاصر، سال فوت این عالم بزرگوار را 12 ربیع‌الثانی سال 398 هجری قمری ذکر کرده است.

خانه بابا توکل که محل دفن این ریاضیدان و ستاره شناس معروف عصر خود بود یکی از مراکز علمی و مکان رفت و آمد و رفع رجوع علماء عصر خود بود.

مقبره وی به وسعت بقعه 6 متر در 6 متر و ارتفاع آن تا زیر طاق 8 زرع و بنای بدن عمارت از سنگ و گچ بوده و قبه آن از آجر و صندوق چوبی  منبتی داشته که در یکی از زلازل خرد شده، صورت قبر به ارتفاع چارک باقی است.

بنا به گفته مطلعین، آرامگاه توسط اداره اوقاف شیروان یک مرحله مرمت و بازسازی شده لیکن به علت کمبود و بودجه اعتبار همچنان نیمه تمام باقی است.

امید می‌رود دستگاه‌های فرهنگی و مذهبی و میراث فرهنگی یک نگاه عمیق به این آثار تاریخی بیندازند.

گزارش از: غلامرضا مینا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی