تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

خراسان شمالی واقع در شمالشرق کشور، 1/7 درصد از مساحت کل کشور را دارد که از شمال با جمهوری ترکمنستان، از جنوب و شرق با استان خراسان رضوی و از غرب به استان گلستان و سمنان پهلو می زند.

اقلیم مدیترانه ای این خطه، موجب شده تا این سامان از نظر آب و هوایی و طبیعت تفاوت های چشمگیری با سرزمین های همجوار خود از نظر برخورداری از مواهب طبیعی داشته باشد.

این استان از لحاظ طبیعی بین دو رشته کوه ˈکپه داغˈ در شمال و دنباله امتداد کوه های البرز یعنی ˈآلاداغˈ و ˈشاه جهانˈ در جنوب قرار دارد و در مجموع سرزمینی کوهستانی با دشت های حاصلخیز در میان کوه ها است.

این ویژگی بر زیبایی های طبیعی استان خراسان شمالی افزوده و در آغاز سال جدید بویژه تعطیلات نوروزی خودنمایی آن بیشتر می شود که مسافران و رهگذران نوروزی را از بازدید از این مناظر و اتراق چندساعته در دامان طبیعت آن ناگزیر خواهد کرد.

اکنون به معرفی شماری از جاذبه های شاخص و منحصر به فرد گردشگری این استان می پردازیم: 

پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک - اسفراین:

این پارک و منطقه حفاظت شده در غرب اسفراین واقع شده و دارای 19 هزار و 908 هکتار وسعت است و از مناطق دیدنی آن می توان به غار ˈپلنگ تخته نیˈ، آبشار صعلوک، اثر تاریخی پیش قلعه صعلوک، آبشار و دره توی، قله سالوک و دره سیاه خانه اشاره کرد.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل - اسفراین: 

این پارک و منطقه حفاظت شده واقع در شمال شرقی اسفراین، 28 هزار و 346 هکتار وسعت دارد و از جاذبه های طبیعی بکری برخوردار است.

وجود چشمه سارها در ارتفاعات ˈکرکزوˈ، آبشار ایزی، امامزاده ˈبی بی قدرتˈ و ارتفاعات ˈشاه جهانˈ از جمله جاذبه های طبیعی گردشگری پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل اسفراین به شمار می رود و در بهار گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم:

این پناهگاه در شهرستان جاجرم و در جنوب غربی استان خراسان شمالی قرار دارد و 84هزار و 435 هکتار وسعت دارد.

این پناهگاه به زیستگاه گونه یوزپلنگ آسیایی در کشور معروف است و براساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این منطقه حدود 10 قلاده یوز زیست می کنند.

به لحاظ زیست یوز، در سال های اخیر سفر گردشگران برای مشاهده منطقه و یوزها از نزدیک به پناهگاه میاندشت جاجرم در قالب تورهای گردشگری رونق یافته است. 

زیست مار شاخدار، گربه شنی، گربه پالاس و عبور رودخانه ˈکال شورˈ از دیگر جاذبه های طبیعی حیات وحش میاندشت جاجرم به شمار می رود.

منطقه خفاظت شده گلول و سرانی – شیروان: 

این منطقه حفاظت شده که به مرز ترکمنستان تکیه دارد در فاصله 80 کیلومتری شمال غربی شیروان واقع است و از 15 هزار و 895 هکتار وسعت برخوردار است.

در این منطقه حفاظت شده می توان جاذبه های گورستان تاریخی گبری، چشم اندازهای طبیعی سرانی، برف اندیل های پنج گانه گلول، صخره و مقبره موسوم به زکریای نبی، اثر تاریخی کوره های ذوب طلا، سنگر ˈعوض بیگˈ و رودخانه مرزی ˈفیروزهˈ را به گردشگران معرفی کرد.

منطقه حفاظت شده قرخود – مانه و سملقان:

این منطقه حفاظت شده در غرب شهرستان مانه و سملقان و در مسیر اصلی جاده بین المللی تهران – مشهد قرار دارد و دسترسی به جاذبه های طبیعی آن به راحتی برای گردشگران امکانپذیر است.

منطقه حفاظت شده قرخود که 43 هزار و 216 هکتار وسعت دارد و جاذبه های گردشگری آن غار ˈبی بیˈ قرخود، غار دره شفت، غار سولی قواخ، دره آق زو، دره اسپاکو، زوی جندان، آبشار کاستان، قلعه حسن بیگ، کلیسای اسپاخو و قلعه سنگی ˈرباطˈ است و دیدن این جاذبه های بکر در ابتدای فصل بهار به گردشگران توصیه می شود.

منطقه شکار ممنوع مرزی راز – راز و جرگلان:

این منطقه دارای 168 هزار هکتار وسعت و در شهرستان تازه تاسیس راز و جرگلان در شمال استان خراسان شمالی و در همسایگی جمهوری ترکمنستان قرار دارد.

از جاذبه های این منطقه که با بجنورد مرکز استان خراسان شمالی بیش از 150 کیلومتری فاصله دارد، می توان به آب گرم ایوب پیامبر و چشم اندازهای منطقه ˈگوینیگˈ اشاره کرد.

منطقه گردشگری باباامان - بجنورد:

این منطقه تفریحی و گردشگری در 10 کیلومتری شمال بجنورد و در مسیر بجنورد - شیروان قرار دارد و اقامتگاه مسافران و زائران امام هشتم (ع) به شمار می رود.

در این منطقه، امکانات رفاهی برای اقامت مسافران و زائران امام هشتم (ع) ایجاد شده است.

منطقه گردشگری بش قارداش- بجنورد: 

این منطقه تفریحی در پنج کیلومتری جنوب شهر بجنورد و در مسیر بجنورد - اسفراین واقع شده است.

وجود استخرهای متعدد آب، مقبره سردار مفخم حاکم شهر بجنورد، عبور رودخانه از حاشیه آن و پیش بینی امکانات رفاهی، محل خوبی برای اطراق مسافران و زائران امام هشتم (ع) است. 

شکارگاه های بزداغی، یامان داغی، چشم اندازهای درکش و هاور، کلاته قمو، شاه جهان، کوه بهار و ازم، تکلکوه فیروزه، سفیدکمر درتو، شیرویه، می سی نو، کوه کاره و حمامی، ارتفاعات بیگان، کوه مارسنک و رودخانه اترک از دیگر جاذبه های طبیبعی استان خراسان شمالی به شمار می رود.

علاوه بر این، روستاهای گردشگری بکر در استان خراسان شمالی وجود دارد که می توان زوارم (شیروان)، رویین (اسفراین)، اسپیدان (بجنورد)، درکش (مانه و سملقان)، استاد (فاروج)، دشت (گرمه)، قلعه زو (شیروان) و خسرویه (فاروج) را از شاخص ترین آنها برای جذب گردشگر دانست.

مسافران نوروزی در صورت انتخاب خراسان شمالی و هنگام عبور از شهرستان های این استان می توانند ساعتی را در مناطق گردشگری آن اطراق کرده و از جاذبه های زیبای آن استفاده کنند.

استان خراسان شمالی بین دو قطب گردشگری شمال و زیارتی مشهد مقدس قرار دارد و هرساله مسافران و زائران امام هشتم (ع) از این استان عبور می کنند که عمدتا به علت ناشناخته بودن جاذبه های فراوان گردشگری، مورد غفلت آنان واقع می شود.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان شمالی در نخستین نشست ستاد هماهنگی خدمات سفر این استان از مسوولان دستگاه های مرتبط خواستار آسیب شناسی سفر در استان و رفع آن شد.

ˈمحمدرحیم نوروزیانˈ گفت: ورود کمرنگ به مقوله معرفی جاذبه های گردشگری استان به مسافران یکی از آسیب ها به شمار می رود و مسوولان دستگاه های مرتبط باید به این مهم توجه داشته و در رفع آن برنامه ریزی کنند.

وی از مسوولان دستگاه های مرتبط خواست در روزهای باقی مانده تا آغاز سفرهای نوروزی از ظرفیت های اطلاع رسانی از جمله شبکه های مجازی نسبت به معرفی جاذبه های گردشگری استان به مسافران اقدام کنند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت های گردشگری در استان از راه های مهم درآمدزایی برای ساکنان منطقه و اشتغالزایی می تواند محسوب شود. 

بر اساس گزارش دستگاه های مرتبط، خراسان شمالی در طول سال حدود 20 میلیون مسافر و زائر عبوری را پذیرایی می کند که تنها در تعطیلات نوروز سال 92، حدود چهار میلیون نفر برای رساندن خود به مرقد مطهر ثامن الحجج (ع) و حضور در مناطق گردشگری شمال از مسیرهای ارتباطی این استان گذر کرده اند. ک/4

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی