تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

به گزارش پیام نو، اسماعیل کهرم با اشاره به کشته شدن چهاردهمین پلنگ ایرانی در سال ۹۲ تاکید کرد: «به دلیل برخوردهای مذموم با حیات وحش سال آینده سازمان حفاظت از محیط زیست هیچ گونه جواز شکاری را صادر نمی کند و جرایم شکار حیات وحش ده برابر می شود.»

کهرم افزود: «اگر کسی باز هم بخواهد به شکار حیوانات بپردازد به خاطر لطمه ای که با حیات وحش می زند علاوه بر حیثیت و آبرویش، خانه اش را هم از دست خواهد داد.»

وی با بیان اینکه برخی رفتارهای صورت گرفته با حیات وحش بسیار مذموم است، گفت: «باید توجه داشته باشیم که برخورد با حیوانات بسیار با اهمیت است زیرا مردم در تمام دنیا نحوه برخورد بد با حیات وحش را نکوهش می کنند. چند وقت پیش که صیادی در شهر سمیرم یک خرس را کشت و بعد بچه خرس را به خانه برد و سر این بچه را هم برید، فیلمش در سراسر عالم پخش شد. صحنه های موجود در این فیلم حتی شکارچیان حرفه ای را مشمئز کرد. آنها برائت جستند و اعلام کردند که ما شکار کش نیستیم و به صورت مجاز کار می کنیم؛ اینگونه رفتارها باعث می شود مردم مشمئز شوند.»

وی با بیان اینکه قانون با افرادی که رفتارهای غیرانسانی با حیات وحش دارند برخورد می کند، گفت: «فردی در شمال کشور دو بز کوهی ماده را شکار کرد، بعد از شناسایی دادگاه برای این فرد حکم ۴۴ ماه حبس  را صادر کرد. بنابراین تا آنجا که کرامت انسانی لطمه نخورد سخت گیری های لازم در محاکم صورت می گیرد و این شدیدتر هم خواهد شد.»

نمی توانیم جلوی شکار پلنگ را بگیریم

چند روز پیش بود که مدیر دیده‌بان محیط زیست و حیات‌وحش ایران از کشته شدن چهاردهمین پلنگ ایرانی در سال جاری خبر می دهد. لاشه این پلنگ با سر، دُم و دست‌ِ بریده‌شده، در استخر خصوصی یک باغ در شهرستان شیروان، در استان خراسان شمالی پیدا شده است.

 کهرم  با مشمئز خواندن نحوه کشتن این پلنگ گفت: «همیشه به طور متوسط ۱۵ قلاده پلنگ در سال از بین می روند. در واقع این آمار تعدادی از پلنگ هایی است که ما از کشته شدن آنها آگاهی داریم. برخی اوقات به پلنگ طعمه مسموم می دهند که از این موارد ما خبر دار نمی شویم. ما هنوز از معدل ۱۵ قلاده یک قلاده کمتر داریم.»

وی افزود: «وقتی امسال را به نام پلنگ ایرانی نامگذاری کرده اند برای اهمیت دادن به این موجود زنده است. مثلا به عنوان نمونه در بهشت آباد لرستان یک چوپان به پلنگ شلیک نکرد نشان دهنده یک حرکت خوب از سوی مردم است. نامیدن امسال به نام پلنگ دلیل اش این است که توجه محافل زیست محیطی را به این موضوع جلب کنیم. اینکه پلنگ حیوان بسیار مفیدی برای طبیعت است زیرا جمعیت سایر حیوانات را کنترل می کند و باید از این حیوان حفاظت و حمایت شود.»

وی ایران را یکی از پلنگستان های بسیار خوب در آسیا عنوان کرد و گفت: «از نظر پلنگ، ایران وضعیت مساعدی دارد. حال وقتی در سال پلنگ، ۱۴ پلنگ کشته می شوند واقعا نمی توانیم ادعا کنیم در دره ها و ارتفاعاتی که پلنگ زیست می کند می توانیم جلوی کشته شدن آن بر اثر حوادث طبیعی یا شکار شدن به دست شکارچی ها را بگیریم.»

کهرم خاطرنشان کرد: «بیشتر از ۵ قلاده پلنگ در سال گذشته بر اثر سانحه تصادف اتومبیل کشته شدند که این موضوع نشان از بی توجهی است. در جنوب غربی ایران و در پارک ملی گلستان که یک جاده در وسط پارک احداث شده است، بسیاری از حیوانات بر اثر تصادف در این پارک کشته شدند. بنابراین باید تنها امیدوار بود تعداد تلفات پلنگ در کشورمان کاهش پیدا کند.»

سال پلنگ یا سال کشتار پلنگ؟

به دنبال کشته شدن تعداد زیادی از پلنگ های ایرانی در سال های گذشته و به دلیل اینکه «پلنگ ایرانی» یکی از کم‌یاب‌ترین زیرگونه‌های پلنگ در دنیاست که ایران، زیستگاه اصلی‌اش محسوب می‌شود، مسئولان محیط زیست سال ۹۲ را به عنوان سال پلنگ ایرانی نامیدند. اما نامیدن امسال به نام پلنگ ایرانی با پلنگ کشی های متعدد همراه بوده است.

شمار پلنگ‌های ایرانی بالغ در سراسر کشورهای محل زیست آن کمتر از ۸۷۱ تا ۱۲۹۰ قلاده برآورد می‌شود. تازه‌ترین برآوردهای ملی، تعداد پلنگ های ایرانی را عددی بین ۵۵۰ تا ۸۵۰ تخمین زده است. ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه‌های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و احتمالاً ترکمنستان را از راه مهاجرت‌های بین‌مرزی افزایش می‌دهد. بنابرگفته فعالان محیط زیست تراکم جمعیتی پلنگ در ایران بسیار پایین است و ۰٫۰۶ تا ۰٫۱ قلاده در هر ۱۰۰ کیلومترمربع برآورد می‌شود.

به نظر می رسد سازمان حفاظت از محیط زیست قصد دارد با ممنوعیت هرگونه شکار در سال ۹۳  گونه های در حال انقراض را از شر شکارچیان مجاز و غیر مجاز برهاند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی