تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

بنا که از ابتدا با استفاده از مصالح لاشه سنگ، آجر و ملات ساروج برای استفاده به عنوان گرمابه ساخته شده ولی با توجه به ساخت حمام بهداشتی جدید حمام مذکور متروک مانده که فاقد تزیینات است و اقدامی برای حفظ و نگهداری آن نشده است. 

این بنای ارزشمند بر اثر ریزش های جوی و گاه عوامل انسانی صدمات فراوانی دیده و قسمت هایی از آن به لحاظ ایستایی و شدت عوامل جوی و گذشت زمان دچار ریزش و ویرانی شده که کار مرمت آن با آواربرداری به مساحت 150 متر مکعب آغاز گردیده است.

این بنا در سال 1382 با شماره 8942 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سال های 77 و 78 فضای داخلی آن از انبوه نخاله و زباله های حیوانی خالی شد ولی برای مرمت خود بنا هنوز اقدامی صورت نگرفته است. 

حمام پیرشهید جزو حمامهای خزینه­ای است و از سه بخش اصلی شامل رختکن، گرمخانه و خزینه آب گرم و سرد تشکیل شده است. رختکن یک هشتی با پلان دوازده ضلعی است که از طریق یک رشته یلکان به آن دست می­یابند. در هر ضلع رختکن تاقچه­هایی برای قرار ددن وسایل قرار دارد از گوشه شرقی رختکن می­توان به گرمخانه دست یافت. این قسمت نیز شامل 6 فضای مستطیل شکل است که طول و عرض سه فضای بزرگ 8/4×5/5 متر و سه فضای کوچک تر 8/4×4/3 متر می باشد.اتاق موجود در گوشه شرقی حمام گرمخانه آن بوده و از دو فضای کوچکتر نیز به عنوان خزینه استفاده می شده است. حمام پیر شهید مانند سایر حمامهای خزینه­ای پایین­تر از سطح زمین ساخته شده است.

منبع:برگفته از ایرنا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی