تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

به گزارش روابط عمومی مهندس محمدی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در خصوص

رانش های زمین در تعدادی از روستاهای شهرستان بجنورد و یک روستا در مانه و سملقان ، با اشاره به تصویب جابه جایی روستای قره چای از توابع مانه و سملقان گفت: روستاهای عرب، گلی، تیمورتاش از توابع بجنورد و نیز روستای قره چای از جمله این روستاهایی هستند که با رانش زمین مواجه هستند.

 محمدی اضافه کرد: شیب بسیار زیاد در روستاهای گلی و عرب، رها کردن آب در داخل کوچه ها و آبیاری زمین های کشاورزی به شیوه غرقابی موجب رانش و ناپایداری زمین می شود.

وی با بیان اینکه در این روستاها، طرح هادی روستایی نیز اجرا نشده است افزود: عبور جریان آب رودخانه روستای تیمورتاش از دو روستای عرب و گلی نیز سبب شسته شدن پای دامنه و رانش زمین در این روستاها شده است.

محمدی اضافه کرد: در اطراف روستای قره چای، زمین لغزش های گوناگونی اتفاق افتاده است به طوری که چهار زمین لغزش در غرب روستا و دو زمین لغزش در شرق روستا رخ داده است.

 وی توضیح داد: بزرگترین لغزش در غرب روستا به طول 200 متر و عرض 50 متر است و حداکثر ارتفاع پرتگاه لغزش به حدود هشت متر می رسد بنابراین با توجه به تعدد زمین لغزش های رخ داده و وسعت زیاد زمین های درگیر لغزش در دو طرف روستا و نوع توپوگرافی موجود، تثبیت کردن توده های رانشی بسیار هزینه بر و مشکل است لذا جابه جایی روستا مصوب شده است.

محمدی با اشاره به وجود گسل در نزدیکی روستای گلی به هنگام وقوع زلزله و تاثیر آن در رانش زمین گفت: برای جلوگیری از وقوع این حادثه، احداث بید گابیونی در داخل روخانه به منظور تقویت پای شیب، استفاده از آبیاری قطره ای و ایجاد کانال مناسب جهت هدایت آب های سطحی پیشنهاد می شود. وی از دیگر راهکارها به ایجاد دیوار در پای دامنه به منظور تقویت آن، اجرای طرح هادی به منظور جلوگیری از نفوذ آب های سطحی و آسفالت معابر اصلی اشاره کرد. وی با بیان اینکه هم اکنون تقویت پای شیب و طرح هادی روستایی در حال اجرا است اظهارداشت: باید دست کم 25 خانوار در روستای گلی که در حاشیه روخانه ساکن هستند، به علت وقوع رانش زمین در نزدیکی رودخانه به طول 100 متر و عرض 50 متر، جابه جا شوند.

مهندس محمدی افزود: رانش زمین در روستاهای عرب نیز همین مشکلات را ایجاد کرده است. وی ادامه داد: بنیاد مسکن استان به ازای هر واحد 125 میلیون ریال تسهیلات ارائه می دهد که تاکنون 500 نفر از متقاضیان به بانک معرفی شده اند. وی اظهار داشت: بیشترین رانش زمین در روستای قره چای در شهرستان مانه و سملقان است و تاکنون چهار زمین لغزش در غرب و دو مورد در شرق روستا رخ داده است.

 وی با اشاره به اینکه برای مردم این روستا مشاور دو نقطه را برای جا به جایی پیشنهاد داده است خاطرنشان کرد: در صورت جا به جایی یارانه بازسازی به افراد تعلق خواهد گرفت. به گفته وی گزینه های جابه جایی مورد اول به فاصله حدود 500 متر از موقعیت کنونی و در مسیر راه علی آباد-قره چای و مورد دوم در کنار جاده اصلی(رحیم داد به استاد) و در فاصله سه و نیم کیلومتری از روستا پیشنهاد شده است.

منبع:

روابط عمومی بنیاد مسکن خراسان شمالی

http://bonyadmaskanpr.blogfa.com/post-61.aspx

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی