تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

 دهیاران و شوراهای اسلامی به‌عنوان نهادهای مردمی و محلی که مدیریت روستاها را برعهده دارند،‏ می‌توانند با سیاست‌گذاری،‏ مدیریت و اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی،‏ توسعة زیرساخت‌های لازم،‏ کمک به جذب منابع مالی و اموری از این دست،‏ در توسعة روستاها نقش اساسی ایفا کنند.

مدیریت روستایی در فرایند توسعه روستایی یکپارچه و پایدار نقش اساسی دارد. مدیریت روستایی در واقع فرایند سازماندهی وهدایت جامعه ومحیط روستایی از طریق شکل دادن به سازمانها و نهادهاست. این سازمانها ونهادها، ابزار یا وسایل تامین هدفهای جامعه روستایی هستند. هدفهایی که مردم آنها را ترسیم می کنند و می پذیرند. همچنین مدیریت توسعه روستایی فرایند چند جانبه ای است شامل سه رکن مردم، دولت و نهادهای عمومی است. در این فرایند با مشارکت مردم واز طریق تشکیلات وسازمانهای روستایی برنامه ها وطرحهای توسعه روستایی تدوین و اجرا می گردد وتحت نظارت وارزشیابی قرار می گیرد.

هدف از طرح موضوع شورا ها وعملکرد آنها این نیست که زحمات اعضای شورای اسلامی روستاها را کم رنگ جلوه داده و آنها را ارج نگذاریم بلکه هدف این است که اولا" با وظایف شوراهای اسلامی و دهیاران آشنا شویم وثانیا" از هر کوششی برای ارتقای عملکرد آنها ودر نتیجه توسعه و بهبود  روستاها فروگذاری نکنیم. واقعیت این است که در روستاها هر کسی براحتی مسئولیت نمی پذیرد وآنهایی که چه بواسطه تعهد اجتمایی و چه به لحاض علاقمندی شخصی مسئولیتی را بر عهده می گیرند غالبا" آماج انتقادها واتهاماتی قرار می گیرند که ممکن است پایه و اساسی هم نداشته باشند لذا باید پذیرفت که تا مسئولیتی نپذیری هیچ انتقادی نیز متوجه شما نخواهد بود.

 

وظایف شورای اسلامی روستا ها و دهیاران مطابق قانون بشرح زیر می باشد.

ماده 68ـ وظایف و اختیارات شورای اسلامی روستا عبارتست از:

الف ـ نظارت بر حسن اجرای تصمیم‌های شورای اسلامی روستا.

ب ـ بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای موجود در روستا و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و عملی در این زمینه‌ها و ارائه آن به مقامات مسئول ذی‌ربط.

ج ـ جلب مشارکت و خودیاری مردم و همکاری با مسئولین اجرایی وزارتخانه‌ها و سازمانهایی که در ارتباط با روستا فعالیت می‌کنند و ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آنها.

د ـ تبیین و توجیه سیاستهای دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای سیاستهای مذکور.

هـ نظارت و پیگیری اجرای طرحها و پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته به روستا.

و ـ همکاری با مسئولان ذیربط برای احداث، اداره، نگهداری و بهره‌برداری از تأسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا در حدود امکانات.

ز ـ کمک‌رسانی و امداد در مواقع بحرانی و اضطراری مانند جنگ و وقوع حوادث غیرمترقبه و نیر کمک به مستمندان و خانواده‌های بی‌سرپرست با استفاده از خودیاریهای محلی.

ح ـ تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آنها.

ط ـ ایجاد زمینه مناسب جهت اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و تأمین بهداشت محیط.

ی ـ همکاری با نیروهای انتظامی جهت برقراری امنیت و نظم عمومی.

ک ـ ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در جهت اجرای فعالیتهای تولیدی وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی.

ل ـ جلب مشارکت و همکاری عمومی در انجام امور فرهنگی و دینی.

م ـ انتخاب فردی ذیصلاح به سمت دهیار برای مدت چهار سال بر اساس آیین‌نامه مربوط و معرفی به بخشدار جهت صدور حکم.

تبصره ـ عزل دهیار با رأی اکثریت اعضای شورای اسلامی روستا بر اساس آیین‌نامه مربوط انجام می‌شود و به بخشدار جهت صدور حکم عزل اعلام می‌گردد.

ماده 69ـ وظایف دهیار به شرح زیر می‌باشد:

1ـ اجرای تمامی مصوبات شورای اسلامی روستا.

2ـ همکاری با نیروهای انتظامی و ارسال گزارش پیرامون وقوع جرائم و مقررات خدمت وظیفه عمومی و حفظ نظم عمومی و سعی در حل اختلافات محلی.

3ـ اعلام فرامین و قوانین دولتی.

4ـ مراقبت و حفظ و نگهداری تأسیسات عمومی و عمرانی و اموال و داراییهای روستا.

5ـ همکاری با سازمانها و نهادهای دولتی و ایجاد تسهیلات لازم در جهت ایفای وظایف آنان.

6ـ مراقبت در اجرای مقررات بهداشتی و حفظ نظافت و ایجاد زمینه مناسب برای تأمین بهداشت محیط.

7ـ همکاری مؤثر با سازمان ثبت احوال در جهت ثبت موالید و متوفیات.

8ـ همکاری مؤثر با مسئولین ذیربط در جهت حفظ و نگهداری منابع طبیعی واقع در محدوده و حریم روستا.

بررسی موضوع شورای اسلامی و عملکرد آن ناچارا" انتقادات و پیشنهاداتی را به همراه خواهد داشت که امیدوارم کاربران و همشهریان محترم با طرح مشکلات و نارسایی های موجود در و نظرات و پیشنهادات سازنده موجب ارتقای عملکرد شورای اسلامی روستاها شده و اعضای محترم شورا را در امور محوله یاری نمایند. باردیگر از کاربران محترم سایت درخواست می کنیم که نکات مورد نظر خود را با رعایت شئونات انسانی و اجتماعی یرای ما ارسال نمایند و با شخصیت والای خود در این گفتگوی اجتماعی مشارکت نمایند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی