تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

 خسرو حداد شیروانی سازنده دوتار هنرمندی بی‌ادعا در ایرانخسرو حداد شیروانی سازنده دوتار هنرمندی بی‌ادعا در ایران،به شیروان که گذارت می‌افتد به مشاغل سنتی برخورد می‌کنی که هنوز پا برجا و پویا هستند، کارگاه دوتارسازی استاد خسرو حداد یکی از این کارگاه‌ها و مشاغل هنری ایران است که در این شهرستان قرار گرفته است.به گزارش خبرگزاری فارس از شیروان، در این گزارش کاری به دوتار نوازی و آهنگ‌ها و ترانه‌ها نداریم بلکه نگاه ما به ساز دوتار است که بیشتر در دست هنرمندان شیروانی قرار دارد و تعلقی به قوم خاصی هم ندارد، همه از تات و ترک و کرد و ترک و ترکمن خراسان شمالی برای دل خویش می‌نوازند. اما هرکدام با زبان حال خویش.

واژه دوتار در آغاز قرن شانزدهم میلادی در یک رساله‌ موسیقی مربوط به شهر بخارا ظاهر شد.

در کارگاه استاد خسرو از زمانی که خشک چوبی است تا زمانی که تبدیل به سازی خوش نوا می‌شود، شرح حالی این چنین دارد: صفحه دوتار از چوب توت و دسته آن از درخت زرد آلو ساخته می‌شود.

ساخت یک دوتار در کارگاه پنج روز طول می‌کشد. اندازه دوتار ۹۹ سانتی متر و اغلب ۱۲ یا ۱۱ پرده‌ای هستند.

دوتار از گوشی، سیم بند، شیطانک، پرده، گلو، صفحه، خرک، سیم گیر تشکیل شده است.

در گذشته از ابریشم اما در حال حاضر سیم استفاده می‌شود، خسرو حداد تاکنون تعدادی دوتار ساخته و تحویل داده که آخرین آن دوتار صدف کاری است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی