تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

" شما ازحافظان میراث معنوی خراسان شمالی هستید و گویا دوتارتان نیز عتیقه است؟

دوتاری که در دست دارم ١٢٠ سال عمر دارد که نسل به نسل حفظ شده و امروز در دست من است از پدرم «همراه بخشی» و پدر بزرگم «علی اکبر بخشی» و اجدادش به ارث رسیده است.

" چرا بخشی های قدیم از حرمت و احترام خاصی در بین مردم برخوردار بودند؟

بخشی ها در غم و شادی مردم شریک بودند، داستان های حماسی، عرفانی و عشقی را در مجالس می خواندند که هدف درس زندگی و طریق راستی را آموختن بود بخشی ها حرمت ساز را نگه می داشتند من در محرم نوحه خوانم و در شبیه خوانی ها نقش حضرت عباس (ع) و علی اکبر (ع) بازی می کنم و برای دوتار آن قدر حرمت قائلم که بدون وضو در دست نمی گیرم.

" از چه منابعی در بیان داستان ها بهره می گیرید؟

صدها داستان و حکایت از زندگی مردم منطقه در سینه ها حفظ بوده که نسل به نسل منتقل شده و من راوی آن ها هستم و علاوه بر داستان های شفاهی از کتاب هایی چون لیلی و مجنون، یوسف و زلیخا، زهره و طاهر و ... استفاده می کنم.

" چگونه با بیان این داستان ها از مردم می خواهید در رفتار خود تغییر دهند؟

وقتی تلاش فرهاد را برای کندن بیستون از عشق شیرین بیان می کنیم. وقتی صبر و تحمل کرم را برای رسیدن به معشوقی که ٣ ماه تمام در بین برف های ارزروم با مرگ دست و پنجه نرم می کند شرح می دهیم، پاکی یوسف را در آلوده نشدن به گناه مطرح می کنیم، دل های پاک مردم روستا را به تلاش، صبر و پاک ماندن دعوت می کنیم.

" شما برای چهارمین بار است که به فرانسه برای اجرای موسیقی مقامی می روید چه احساسی دارید؟

وقتی در سال های ٢٠٠٤ و ٢٠٠٥ در خانه فرهنگ جهان در پاریس که نوازندگان ٢١ کشور حضور داشتند نوازندگی کردم، تشویق مردم و مسئولان مرا به این باور رساند که وارث میراث کهنی هستم که باید در حفظ آن تلاش کنم در اولین سال به من ٢٠ دقیقه زمان برای اجرای موسیقی دادند آن قدر برای حاضران گرم و گیرا بود که یک ساعت دیگر به من اجازه دادند به اجرای برنامه بپردازم این اجرا چیزی نبود جز این که وارث معنویتی هستیم که می تواند زبان بین المللی باشد.

" چه تعریفی از بخشی دارید؟

بخشی «چکیده» است نه چسبنده، بخشی عصاره فرهنگ ملتی است چیزی نیست که بخواهد خودش را به دیگران بچسباند بلکه آن کسانی که قدر هنر را می دانند حامی بخشی ها می شوند. بخشی اختیارش در دست هوا و هوس و نفس او نیست بلکه این بخشش خداوند را پاس می دارد و می داند که برای مردم الگوست باید حرمت خود را نگهدارد.

" شما در بسیاری از جشنواره ها حضور داشتید جشنواره ها چه تأثیری در رشد موسیقی دارد؟

اگر سطح جشنواره ای بالا باشد، داوران صاحب نظری به داوری بنشینند نوازندگان سعی می کنند کاستی های خود را جبران کنند جشنواره ها مکانی است برای تبادل تجربیات، آشنا شدن با مشکلات موسیقی و شناخته شدن استعدادهای نوشکفته ای که می توانند حرفی برای موسیقی کشور داشته باشند.

" چه انتظاری از مسئولان دارید؟

اگر «بخشی» در اجرای موسیقی حرف اول را می زند دلیل بر این است که حاصل عمرش را ارائه می کند آیا نباید برای آن هنرمند و هنرش ارزش قائل شد؟

آیا بیمه شدن کمترین حق او نیست؟ حمایت از بخشی حمایت از هنر و پاسداری از میراث معنوی است. آیا کسی می تواند باور کند که گاه آن قدر دوتار زدم که تمام انگشتانم به خون نشسته؟ آیا کسی می تواند باور کند یک بخشی برای ارائه یک آهنگ خوب چه سختی هایی را باید تحمل کند؟

" خاطره تلخ و یا شیرین از دوران بخشی گری خودتان بیان کنید.

برای یک مجلس عروسی پدرم را دعوت کرده بودند و رفته بود کسی دیگر آمد که او را به مجلس دیگری ببرد وقتی متوجه شدند پدرم نیست و چون کار من کودک ١٢ ساله را دیده بودند خواستند که برای اجرای موسیقی بروم رسم است که بخشی ها برای این که راحت باشند کت را در می آورند و آستین را بالا می زنند ولی من برخلاف معمول با کت به اجرای موسیقی پرداختم مجلس گرم بود و به اصرار زیاد کتم را درآوردند که وقتی پیراهن پاره ام را مردم دیدند شرمنده شدم و روز سختی را پشت سر گذاشتم.

" خاطره شیرین؟

وقتی موسیقی منطقه گلیان را در یک مرکز فرهنگی مهم جهان طنین انداز می کنم شیرین ترین خاطره ام است چرا که برای مردم و کشورم عزت و افتخار کسب می کنم.

" چه توصیه ای برای بخشی های جوان دارید؟

جویای نام و نان بودن زحمت دارد و تلاش زیادی باید داشته باشند. حرمت موسیقی را چون حرمت خانواده حفظ کنند باید توجه داشته باشند اگر پسران سلطان رضابخشی معروف در شیروان امروز حرفی برای گفتن دارند و بخشی های گلیان سرمشق و الگوی نوازندگان شیروان بودند به خاطر این است که برخاسته از متن مردم بودند و هرگز پشت به مردم نکردند و حرمت نشکستند امروز مردم دیگر به نوازنده دوتار به چشم مطرب مجلس گرم کن نگاه نمی کنند بلکه او را یک هنرمند می دانند و باید قداست هنر را حفظ کنند.

 منبع:خراسان شمالی - مورخ شنبه 1387/05/19 شماره انتشار 17051

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی