تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

تپه نادری یا تپه ارگ در گستره حدود سه هکتار در جنوب غربی شهر شیروان قرار گرفته و براساس متون تاریخی شهر امروزی در دوران قاجاریه و صفویه محدود به بخش های شرقی این تپه بوده و بخش حاکم نشین شهر بر فراز آن قرار داشته است. اما زلزله ویرانگر سال 1308 شمسی این محدوده را به کلی نابود کرد و مردم بناچار به ترک آن و استقرار در بخش مرکزی این شهر شدند. ایجاد راه ماشین رو که به صورت مارپیچ از بخش شرقی این تپه آغاز و تا راس تپه در قسمت های شمالی ادامه می یابد، خرابی های زیادی را در این اثر ایجاد کرده است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: پس از این زلزله آواری از خشت و گل در اطراف تپه باقی ماند و بارو، برج ها و بخش حاکم نشین آن بشدت آسیب دید.

ˈعلی اکبر وحدتی گفت: پس از توسعه شهر شیروان در سال های بعد حاشیه نشین های این شهر در اطراف تپه مستقر شدند و در سال های پس از انقلاب ارتفاع سه متر از سطح تپه برای ایجاد پارک شهر مسطح شد. وی گفت: در این راستا یک راه ماشین رو در بخش شرقی و شمالی ایجاد و با توسعه شهر شیروان محدوده تپه دوباره مملو از منازل مسکونی قشر کم در آمد شهر شد. وحدتی افزود: در دهه 70 میلادی باستان شناسان ایتالیایی در برسی حوضه رود اترک تپه شیروان را نیز مطالعه و معرفی و از آن به عنوان یکی از مهم ترین استقرارگاه های هفت هزار ساله بشر در شمال خراسان یاد کردند.

برحسب مطالعات این گروه، توالی استقراری این تپه براساس شواهد باستان شناسی از هزاره پنجم پیش از میلاد شروع شده و تا به دوران پهلوی ادامه داشته است و در سال 46 هیاتی به سرپرستی دکتر نگهبان به بررسی باستان شناسی منطقه پرداختند و در همان سال تپه ارگ نادی با شماره 703 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. تا قبل از ایجاد استان خراسان شمالی اقدامات سازمان میراث فرهنگی در این اثر محدود به تهیه نقشه توپوگرافی و حفاظت از بخش های باقی مانده آن بود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در سال 89 به منظور شناخت گستردگی اثر کارشناسان این معاونت اقدام به گمانه زنی با هدف تعیین عرصه و حریم در محدوده تپه کردند که در نتیجه این اقدام گسترده پراکندگی مواد باستان شناسی بیش از 20 هکتار بود که بخش زیادی از جنوب غربی شهر شیروان را شامل می شد. وحدتی افزود: در نقشه جدید تعیین عرصه و حریم اثر بخش هایی از عرصه تپه که در اثر توسعه شهر از بین رفته بود از محدوده عرصه خارج شد وسعت بخش های اصلی تپه حدود سه هکتار و حدود پراکندگی مواد باستان شناسی حدود هشت هکتار شد.

وی اظهار کرد: در مجموع یازده هکتار به عنوان محدوده عرصه و حریم تپه مشمول ضوابط حفاظتی شد و در سال 91 به دلیل مشکلات اجتماعی متعدد ناشی از عدم تامین اعتبار تملک، تنها با 200میلیون ریال اعتبار اطراف تپه ارگ نادری میله گذاری و فنس کشی صورت گرفت. محمود امینی رییس اداره مخابرات شیروان در خصوص نصب دکل بر روی تپه تاریخی شیروان گفت: این دکل مربوط به مخابرات شهرستان نیست.

مدیر روابط عمومی صدا و سیمای خراسان شمالی در خصوص نصب دکل بر روی آثار باستانی گفت: این دکل در سال 65 با هماهنگی مدیران مربوطه استان خراسا بزرگ نصب شد.

ˈمحسن زاهدی احمدی گفت: در آن زمان چون تپه نورالشهدا( شیرکوه) شیروان برق نداشت و بهترین مکان سیگنال رسانی شهرستان تپه نادری بود به همین منظور این دکل در آنجا نصب شد. وی با بیان اینکه هم اکنون یک دکل صدا و سیما هم بر روی تپه نورالشهدا شیروان قرار دارد گفت: امسال دکل نصب شده بر روی تپه نادری جمع آوری می شود . زاهدی احمدی افزود: نصب دکل صدا و سیما کاری بوده که قبلا انجام شده وهم اکنون هیچ ترددی در آنجا صورت نمی گیرد و این اداره در آنجا هیچ گونه تجهیزاتی ندارد. تاکنون 42 اثر تاریخی در شهرستان شیروان در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی