تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

منازل موریانه زده
به گفته ساکنان این محل، منازل موجود در این محله قدیمی شیروان 50 تا 70 سال عمر دارند. منازلی که اغلب آن ها کاهگلی و البته موریانه زده هستند و دیوارهای برخی منازل با یک لگد محکم فرو می ریزند چه برسد به این که یک زلزله با قدرت متوسط بیاید. به قول یکی از اهالی، اگر روزی خدای نکرده زلزله ای رخ دهد بدون شک در این منطقه فاجعه انسانی رخ می‌دهد و زندگی 200 تا 300 خانوار این محل به شدت در معرض تهدید است. در نخستین دیدار از این محل نیز در نخستین نگاه می شود این موضوع را متوجه شد و دیوارهای منازل به اندازه ای فرسوده به نظر می رسد که انسان باور نمی کند در منازل مخروبه این محل فردی زندگی کند. همین مسئله زمینه حضور قاچاقچیان را در این محل فراهم کرده است به گونه ای که طبق گفته یکی از معتمدان این محل که دوست ندارد نامش برده شود، برخی ساکنان این محل برای فرار از دیوارها و سقف های لرزان منازل خود، چاره ای جز رفتن از این محل و اجاره منزلی در خیابانی دیگر ندارند و در مقابل، منزل خود را به بهای بسیار کمی اجاره می دهند و قاچاقچیان با دانستن این موضوع یکی از این منازل را اجاره می کنند. از کنار هر کوچه ای در این محل که می گذرم، دستی را می بینم که از پنجره بیرون می آید و بسته کوچکی را به فرد پایین پنجره تحویل می دهد.

بلاتکلیفی اهالی
در همسایگی بنای تاریخی ارگ نادری، بنای امام زاده شهر شیروان، به نام امام زاده غیبی نیز واقع شده است که خود نیز یک اثر تاریخی محسوب می شود و با آن که خود این اثر نیز می تواند همچون معصوم زاده بجنورد به مکانی برای برگزاری مراسم مذهبی تبدیل شود، اما به نوعی غریب مانده است. با شنیدن صدای اذان به داخل بنای این امام زاده می روم تا هم نماز بخوانم و هم با نمازگزاران این محل به گفت و گو بنشینم. وقتی وارد حیاط بنای امام زاده می شوم نیز دیوار لرزانی را می بینم که با دیدنش خودم را از آن دور می کنم که مبادا بر سرم خراب شود. پس از حضور در مسجد و نماز خواندن، با برخی از اهالی به گفت و گو می نشینم. همه آن ها حضور افراد مهاجر با هدف فروش مواد مخدر را مشکل اصلی این محل عنوان می کنند. «انصاری» یکی از این افراد می گوید: مردم این محل که از محل های قدیمی شیروان محسوب می شود افراد زحمت کش و از قشر کارگر هستند که با درآمد اندک اما سالم زندگی می کنند اما اجاره منازل قدیمی به قیمت بسیار پایین باعث شده است تا قاچاقچیان از این فرصت برای فروش مواد استفاده کنند. وی وجود منازل فرسوده و با سقف ها و دیوارهای لرزان را دیگر مشکل اهالی این محل برمی شمرد و اظهارمی کند: با توجه به این که اهالی این محل کارگر و کم درآمد هستند، توانایی لازم برای نوسازی منازل خود را ندارند و نیازمند کمک دولت با پرداخت تسهیلات آسان هستند. وی ادامه می دهد: اندک افرادی نیز که توانایی نوسازی منازل خود را دارند، به دلیل مخالفت میراث فرهنگی، شهرداری به آن ها پروانه ساختمانی نمی دهد تا بخواهند در این باره اقدام کنند. وی خاطرنشان می کند: میراث فرهنگی از طرفی اجازه ساخت و ساز را در اطراف ارگ نادری نمی دهد اما از طرف دیگر برنامه ای برای کاوش این مناطق ندارد و اهالی را بلاتکلیف گذاشته است. وی یاد آور می شود: با توجه به خشتی بودن منازل و از طرفی وجود موریانه در اغلب منازل، همه مردم با ترس و لرز شب را به صبح می رسانند. وی همچنین با بیان این که بنای امام زاده غیبی تنها بنای زیارتی شهر شیروان است خواستار برگزاری برنامه های فرهنگی و مذهبی در جوار این امام زاده توسط مسئولان فرهنگی می شود تا ضمن جلب توجه مردم نسبت به مشکلات و مشقت های مردم این محل با انجام کارهای فرهنگی با اعتیاد نیز در این جا مبارزه شود. آسفالت فرسوده، رها شدن فاضلاب های خانگی در کوچه ها، نبود جدول کشی، کمبود فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی و حضور کمرنگ پلیس در محل از دیگر مشکلات اهالی این مکان است که نمازگزاران برمی شمارند و خواستار توجه مسئولان برای رفع این مشکلات هستند.

فروشندگان بزرگ موادمخدر شناسایی شدند
فرمانده انتظامی شیروان با تأیید محله ارگ نادری شیروان به عنوان یک نقطه آلوده به مواد مخدر می گوید: نیروی انتظامی شیروان طی ماه های اخیر تعداد گشت های موتوری خود را در این جا افزایش داده است و هر چند در گذشته در این جا برخی فروشندگان مواد مخدر با موتورسیکلت و به شکل سیار نیز مشغول فروش مواد بودند اما هم اکنون دیگر خبری از این فروشندگان نیست.سرهنگ «پاکدل» می افزاید: امسال همچنین، چندین فروشنده بزرگ مواد مخدر در این محل شناسایی و دستگیر شدند و یکی از حرفه ای ترین فروشندگان مواد مخدر در این محله که مشغول فروش مواد مخدر صنعتی نیز بود به تازگی دستگیر شد.وی همچنین هماهنگی با شرکت های برق و گاز برای قطع برق و گاز منازلی که در آن ها مواد مخدر به فروش می رسد را از دیگر اقدامات پلیس برای مبارزه با مواد مخدر در این محل اعلام می کند.

10 سال زمان برای توانمند سازی
«بورنگ» شهردار شیروان نیز در رابطه با اقدامات شهرداری برای رفع مشکلات این محل می گوید: شهرداری شیروان، طرح توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی را با محوریت کهنه شهر شیروان که به معصوم زاده و یا محله ارگ نادری معروف است، مصوب کرده است اما با توجه به هزینه بالای این طرح، اجرای آن حدود 10 سال زمان می برد.

منبع : روزنامه خراسان شمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی