تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

گلیان از روستاهای بسیار قدیمی شیروان است که روزگاری مرکز حکومت 'پایین ولایت' و از اماکن مشهور این خطه بوده است.

 این روستا در دره سختی واقع شده که راست و چپ دره که طرف مشرق و مغرب است کوههایی بلند دارد که همچون دیواری عمود از سنگ برآمده است و نه انسان که هیچ حیوانی جز پرنده نمی تواند از دو طرف کوه بالا رود.

 

سمت جنوب این دره قلعه چهار برجی بنا کرده اند که به قلعه 'موسی خان' معروف است که قلعه دهنه را که از سمت کوه و اسفراین می آمده حفظ و نگهبانی می کرده است.

گلیان پیش تر هفت حمام داشته که آثاری از آن حمام ها باقی ست و در بعضی از قباله ها و اسناد قدیمی بجنورد، مانه و سملقان و حتی اسفراین را از توابع جلیان (گلیان) عنوان کرده اند.

در گلیان مقبره و بقعه معتبری وجود دارد که به 'باباتوکل'‌معروف است و وسعت بقعه شش متر در شش متر و ارتفاع آن تا زیر تاق هشت ذرع است که بنای آن از سنگ و گچ بوده و قبه آن از آجر و صندوق چوبی منبتی داشته که در یکی از زلزله ها خرد شده است.

صورت قبر به ارتفاع سه چارک باقی است و گویا بابا توکل از مشایخ و عرفای عصر خود بوده است.

در شمال قبر باباتوکل، امیر شمس الدین محمدبن امیر نظام الدین ولی بیک مدفون بوده که اهالی سنگ قبر او را از زیر آوار قبه بقعه خرابه بیرون آورده و بر مزار قبر بابا توکل نصب کرده اند.

یکی از پژوهشگران فرهنگ شیروان می گوید: اقتصاد گلیان در مرحله اول بر کشاورزی و باغداری و مرحله دوم بر دامداری متکی است و محصولات عمده آن گندم، جو، کشمش، پیاز، سیب زمینی و گردو است.

وی گفت: روستای گلیان با توجه به مناظر زیبای طبیعی و چشمه سارهای فراوان و رودخانه خروشان و باغ های پردرخت و النگ زارهایش یکی از مناطق ییلاقی و گردشگاه های دیدنی شیروان محسوب می شود.

 روستای تاریخی و گردشگری و دیدنی گلیان حتی در سال 1300 قمری شاه قاجار را نیز مجذوب خود کرده که وی در سفرنامه خود آورده است که این روستا دارای چشمه های متعدد، باغ های فراوان و سرسبز و درختان گردو بسیار است.

وی اظهار کرد: گلیان در سال های 1298 تا 1299 شمسی مرکز عملیات خدو سردار بود او در ابتدای مخالفتش با دولت مرکزی ایران که از طرف روس ها حمایت می شد اهداف حکومت دهقانی داشت اما به مرور از مسیر اصلی فعالیت خود منحرف شده بود که هنوز هم قسمتی از سنگرهای مستحکم خدو سردار را در قلل مرتفع کوه ها خواهید که در آن زمان به وسیله تلفن از سنگرها با یکدیگر تماس می گرفتند.

گلیان در حال حاضر دارای امکانات راه شوسه، سرویس منظم ایاب و ذهاب، برق، مرکز خدمات درمانی، خانه بهداشت، دو باب دبستان، مدرسه راهنمایی، مهد کودک، تلفن، پست بانک، پاسگاه ژاندارمری، مسجد، حمام، مرکز شرکت تعاونی، نانوایی، آسیاب و چندین مغازه و شورای ده است.

زیارتگاه اهالی این روستا مقبره باباتوکل گلیانی است که مورد اعتقاد مردم است و از دیگر آثار تاریخی این روستا می توان به غار کافر قلعه و گبرخانه اشاره کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی