تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

به‏طور کلى، ریشه‏هاى ترکمنى و کردى این مقام‏ها مشخص و قابل پى‏گیرى است. برخى از اساتید مانند محمدحسین یگانه عواملى خارج از منطقه را در تشکیلات مقامى داستان‏خوانى وارد کرده مانند چهاربیتى سرحدى تربت‏جامى، و بخشى مختار زنبیل‏باف اظهار مى‏داشت که اشعار و مقام‏هاى ساخت خود را در داستان‏خوانى به‏کار برده است.
بخشى‏ها داستان‏هایى نظیر غریب‏وشاه‏صنم،زهره‏وطاهر وکوراوغلى را بیشتر پسندیده و اجرا کرده‏اند و کمتر کسى اشاره به حکایت شاهزاده زرین‏عذارداشت و به نظر مى‏رسد بخشى حمرا از بخشى‏هاى نادر باشد که این حکایت را مى‏دانسته، و تمایل و توان اجراى آن را داشته است، تمایل به این خاطر که این حکایت ابعاد نمایشى گسترده‏اى دارد و شاید پروراندن بخش‏هاى گفتارى آن در توان و سلیقه شخصى هر بخشى‏اى نبوده است. شخصیت اصلى این حکایت، شاهزاده‏اى است به‏نام زرین‏عذار که در موقعیت‏هایى ویژه و حساس دوتار مى‏نوازد، و تولدى ماوراى طبیعى دارد. درویشى که خود مولا(ع) است او را یارى مى‏دهد که یارش را بیابد. فضانوردى میان زمین و کرات آسمانى از طریق صندوقى متعلق به حضرت سلیمان صورت مى‏گیرد، و گلستان ارمْ سرزمینِ خان‏صنم پریزاد است که چهل‏هزار پریزاد در خدمت دارد. پرنده‏اى به‏نام زرین‏بال، شاهزاده‏ى نامرئى را مى‏بیند... حکایتى باب‏پسند این دوران، با فضانوردى و موجودات کرات دیگر... و بخشى حمرا خوب مى‏داند که چگونه چنین داستانى را پر و بال دهد و شاخ و برگ‏هایش را تزئین کند: بخش‏هاى گفتارى گاه با ریتمى پرشتاب و سریع و تفسیرهایى گاه شوخ و پر از طنز و خنده‏آور و گاه جدى و سنگین، ادا مى‏شود. نواهاى دوتار تنها، با مقام‏هاى گوناگون، و نیز گاه هم‏زمان با گفتار و گاه در فاصله‏هایى مناسب، با جمله‏هایى ملودیک یا موتیف‏هایى کوتاه و تکرارى، تفسیر درونى‏تر گفتار را یادآور مى‏شوند. زرین‏عذار در زمانى که نامرئى است، براى اعلام حضور خود، یک لایْت‏موتیف دارد و مى‏نوازد. در بخش مقام‏هاى آوازى، حکایت دیگرى به‏پا است و این تضاد میان طنز گفتارى و نواهاى پراحساس، پرشور و پرتلاطم موسیقى، مى‏تواند از ویژگى‏هاى اجرایىِ جالب و درخور توجه حمرا تلقى شود

رپرتوار؛ بخشى حمرا وسیع بود و منظومه‏هایى را که اجرا مى‏کرده به شرح زیر نام برده است: گل و بلبل، کرم‏اصلى‏جان، زهره و طاهر، حمرا و صیات‏خان،حمرا و حورلقا، گل و صنوبر و گل‏پریزاد، کوراوغلى، شاه‏بهرام،سید یتیم وبند بربر. از آوازهاى کردى تعدادى را ذکر کرد مانند جعفرقلى، لُو،اللَّه‏مزار وخداوردى سردار

 

 

 

1.دریافت

 

2.دریافت

 

3.دریافت

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی