بهطور کلى، ریشههاى ترکمنى و کردى این مقامها مشخص و قابل پىگیرى است. برخى از اساتید مانند محمدحسین یگانه عواملى خارج از منطقه را در تشکیلات مقامى داستانخوانى وارد کرده مانند چهاربیتى سرحدى تربتجامى، و بخشى مختار زنبیلباف اظهار مىداشت که اشعار و مقامهاى ساخت خود را در داستانخوانى بهکار برده است.
بخشىها داستانهایى نظیر غریبوشاهصنم،زهرهوطاهر وکوراوغلى را بیشتر پسندیده و اجرا کردهاند و کمتر کسى اشاره به حکایت شاهزاده زرینعذارداشت و به نظر مىرسد بخشى حمرا از بخشىهاى نادر باشد که این حکایت را مىدانسته، و تمایل و توان اجراى آن را داشته است، تمایل به این خاطر که این حکایت ابعاد نمایشى گستردهاى دارد و شاید پروراندن بخشهاى گفتارى آن در توان و سلیقه شخصى هر بخشىاى نبوده است. شخصیت اصلى این حکایت، شاهزادهاى است بهنام زرینعذار که در موقعیتهایى ویژه و حساس دوتار مىنوازد، و تولدى ماوراى طبیعى دارد. درویشى که خود مولا(ع) است او را یارى مىدهد که یارش را بیابد. فضانوردى میان زمین و کرات آسمانى از طریق صندوقى متعلق به حضرت سلیمان صورت مىگیرد، و گلستان ارمْ سرزمینِ خانصنم پریزاد است که چهلهزار پریزاد در خدمت دارد. پرندهاى بهنام زرینبال، شاهزادهى نامرئى را مىبیند... حکایتى بابپسند این دوران، با فضانوردى و موجودات کرات دیگر... و بخشى حمرا خوب مىداند که چگونه چنین داستانى را پر و بال دهد و شاخ و برگهایش را تزئین کند: بخشهاى گفتارى گاه با ریتمى پرشتاب و سریع و تفسیرهایى گاه شوخ و پر از طنز و خندهآور و گاه جدى و سنگین، ادا مىشود. نواهاى دوتار تنها، با مقامهاى گوناگون، و نیز گاه همزمان با گفتار و گاه در فاصلههایى مناسب، با جملههایى ملودیک یا موتیفهایى کوتاه و تکرارى، تفسیر درونىتر گفتار را یادآور مىشوند. زرینعذار در زمانى که نامرئى است، براى اعلام حضور خود، یک لایْتموتیف دارد و مىنوازد. در بخش مقامهاى آوازى، حکایت دیگرى بهپا است و این تضاد میان طنز گفتارى و نواهاى پراحساس، پرشور و پرتلاطم موسیقى، مىتواند از ویژگىهاى اجرایىِ جالب و درخور توجه حمرا تلقى شود
رپرتوار؛ بخشى حمرا وسیع بود و منظومههایى را که اجرا مىکرده به شرح زیر نام برده است: گل و بلبل، کرماصلىجان، زهره و طاهر، حمرا و صیاتخان،حمرا و حورلقا، گل و صنوبر و گلپریزاد، کوراوغلى، شاهبهرام،سید یتیم وبند بربر. از آوازهاى کردى تعدادى را ذکر کرد مانند جعفرقلى، لُو،اللَّهمزار وخداوردى سردار
1.دریافت
2.دریافت
3.دریافت