تصویر برگزیده
آرشیو
آخرین اخبار

که در شاعری و آهنگ سازی نیست مهارت داشتند که بصورت خانوادگی این هنر را از پدر خود مرحوم داوود علی بخشی و ایشان از اجداد خویش (که از 12 نسل تا کنون می باشد) به ارث برده بودند و در واقع در عرصه پهناور موسیقی خراسان  خانواده ای صاحب سبک بشمار می آیند.

سلطان رضا گلیانی همواره بر اریکه هنر تکیه زده بودند و در عالم موسیقی خراسان به سلطانی ساز و آواز دست یافته و شاه نشین محفل های هنری دیار خراسان شد و یکی از نوابغ موسیقی بود که اوازه و شهرتش در همه جا پیچیده و چه بسیار علاقمندانی که برای دیدار و شنیدن نغمه های جادویی اش لحظه شماری می کردند.
سی بهار از عمرش نگذشته بود که مناسفانه در اوج جوانی و شکوه صوت داوودیش خزان عمرش فرا رسید و در سن 30 سالگی درگذشت.در این مدت کوتاه سلطان رضا بخشی گلیانی کارهای بزرگی را برای اهل موسیقی انجام داد.می توان گفت او نیمای ادبیات بخشی های خراسان (کرمانج،تات،تات،ترکمن) است که پی به ذائقه مخاطب برد و به فکر تغییر و تنوع و سرعت در اجرا شد و ابتکاراتی را پدید آورد که با استقبال گسترده روبرو شد و تا امروز هم مردم پسند و هنرمند پسند بوده و نوآوری و خلاقیت در آن تماشایی است.
استاد هوشنگ جاوید در کتاب" موسیقی نواحی ایران" در این مورد نشته اند: شادروان استاد سلطان رضا موفق به ایجاد سبکی در موسیقی خراسان شد که در رقابت با موسیقی گذشته جذاب و پرقدرت است. این سبک از جدید ترین سبک ها در موسیقی منطقه است که به شیوه سلطان رضا معروف شده است.سلطان رضا بخشی در اجرای بیشتر زبان های منطقه مسلط بوده و علاوه بر زبان اصلی او که همان تاتی بود ،به (کرمانجی ،ترکی و ترکمنی) هم ترانه هایی را اجرا نموده که برخی از این اشعار و ترانه ها در آرشیو صدا و سیما ی استان خراسان رضوی موجود است.
او بر اساس دعوت مدیر رادیو مشهد همکاری خود را با رادیو تلویزیون آغاز و در برنامه های موسیقی شرکتی فعال از خود نشان داد و برنامه های او با استقبال گرم شنوندگان روبرو شد. تا جاییکه در برنامه "فریاد ها" استاد توانمند شهرزاد قهرمان نویسنده و گوینده برنامه فریاد ها در ویژه برنامه ای به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره استاد سلطان رضا از رادیو مشهد تهیه و تولید و پخش گردید ، می گوید هر آنگاه که از موسیقی شمال خراسان صحبت می شودبی اختیار به یاد سلطان رضا و ترانه های او می افتیم .براستی که او رسول موسیقی شمال خراسان است.
و به راستی اگر رسول موسیقی خراسان عمری افزون می یافت اینک موسیقی ما از استحکام بیشتری برخوردار بود .اما صد افسوس که عمرش به جهان کوتاه بود و در جریان مسافرتی کوتاه به کوه شاه جهان آخرین حکایت زندگی خود را بیان نمود و در همانجا دفتر زندگی اش با همه راز و رمز ها و نغمه هایش به سال 1351 بسته می شود.اما راهی را که آغاز نمود جاری تر از همیشه چون رودی خروشان در فرهنگ مردم موسیقی دوست جاری استو صدای او از کوه به گوش می رسد که همچنان می نالد ومی نوازد و می خواند.
 هم اکنون سلطان رضا صاحب چهار پسر است که هر یک با شیوه ها و سبک های او توانسته اند بیش از 20 دیپلم افتخار و بیش از 50 مقام برتر استانی وکشوری از جشنواره های مختلف دریافت نمایند.هر کدام از این فرزندان به گونه ای دست به رموزات استاد برده و باعث موفقیت و ماندگاری بیشتر سبک ایشان شدند و شاگردان بسیاری را آموزش داده اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی